زینب در مجلس حضرت زینب س

فغان و آه که من روز خوش به دهر ندیدم       تمام همر به یک روز دلخوشی نرسیدم 

گهی ز داغ پدر گاه از غم مادر        گهی ز داغ حسن جامم زهر را بچشیدیم 

پس از حسن، به حسین گاه می شدم خوش دل       فغان و آه، حسین را به چشم کشته بدیدم

پس از شهادت او من اسیر گردیدم      شتر سوار ز نامحرمان چه رنج کشیدم 

گهی به کوفه و گاهی به شهر شام خراب      امان وآه که من حرف خوش ز کس نشنیدم 

---------------------------- 

برادر ای انیس روزگارم     برادر ای شه دور از دیارم

---------------------------- 

برادر دیده هایم کور گشته       برادر منزلم در گور گشته 

---------------------------- 

مدینه چون قفس من مرغ بی پر       غریبم در وطن الله اکبر

---------------------------- 

ایا کریم گواهی چه دیدم و چه ندیدم        هر آنچه دیده ندیده به کربلا دیدم 

برای قاسم خود عشرتی به پا کردم      فغان و آه که من عشرتش عزا دیدم

خواهرم کلثوم زار بی قرار     جمله رخت شهیدان را بیار 

از برای کشته ها زاری کنیم      جوی خون از دیده ها جاری کنیم 

---------------------------- 

زنید حلقه ماتم به دورم ای یاران        کنید ناله و زاری برایم ای طفلان 

بیا تو حضرت کلثوم ای سلاله ناس       بگیر آن علم خون طپیده عباس

بیا تو عابد بیمار ای علیل فگار       بگیر رخت شهیدان به دست با دل زار 

بیا سکینه فدایت شوم ایا مضطر      بگیر رخت علی اکبر و علی اصغر 

منم به قسمت خود شیعیان  به شیون و شین      به فرق خود فکنم جامه امام حسین 

ز سوز سینه همی یا حسین حسین گویم        ز پنجه برکنم از غصه  حسین مویم

ای گلگون کفن برادر از ظلم یزید کافر        گردیدی به خون شناور خواهر از غمت بمیرد

---------------------------- 

 این پیراهن از حسین است     این جای تیر و سنین است

آن شاه بدر و حنین است          خواهرت از غمت بمیرد

---------------------------- 

مترس ای قوت جانم سکینه    گل گلزار سلطان مدینه 

مکن خوف ای ضیاء هر دو عینم     بود در شام شمر ای بی قرینه

---------------------------- 

خدایا این همان شمر لعین است    که از دستش دل زارم غمین است 

همین شمر است اندر کربلا بود       حسینم سر بریده از قفا بود 

هنوز از خنجرش از راه بیداد      چکد خون حسین صد آه و فریاد 

دیگر ای شمر ظلم تازه از چیست        جفا و جور بی اندازه از چیست

---------------------------- 

مکُش او را  که ما محرم نداریم       به غیر از عابدین همدم نداریم  

والله ما اسیریم بالله ما حقیریم     

به این قرآن ببخش بر ما اسیران       مکن جور و جفا ای شمر نادان 

والله ما اسیریم بالله ما حقیریم     

الهی شمر فرزندت بمیرد    شوی کور و کسی دستت نگیرد 

والله ما اسیریم بالله ما حقیریم     

ایا لعین ستمکار ملحد کافر      ز قتل عابد بیمار ای لعین بگذر 

وگرنه موی پریشان کنم ایا مردود      کنم شکایت تو نزد قادر معبود 

چنان یم غضب کبریا به جوش آرم       زغم ملائک افلاک در خروش آرم 

چه خواهی اینکه ببینی ایا سگ نادان     به یک اشاره به هم می زنیم زمین و زمان

شوید  جمع ایا بی کسان به ناله و آه      کنید موی پریشان به درگه الله 

وا محمدا وا علیا وا فاطمتا 

--------------------------------

چه می خواهی بگو شمر از سکینه      سکینه نیست در شهر مدینه 

ببر مارا کنون از وی تو بگذر      مکن جور و جفا ای شمر کافر

--------------------------------

کجایی یا حسین آقا کجایی     چرا از بی کسان خود جدایی 

کجایی ای ابالفضل رشیدم     مرا دریاب و از جان نا امیدم 

--------------------------------

مبر اسم کنیزی تو عزیزی     سکینه فدایت 

--------------------------------

یتیم خوار و در دنیا نباشد 

یتیمی سکینه 

--------------------------------

بده تو اذن به ما ای لعین بد اختر       پی وداع رَویم  روضه رسول بشر 

کنیم زیارت قبر رسول از دل و جان     کنیم زخم دل خویش را همی درمان

--------------------------------

فدای مرقد نورانی تو یا جدا      دمی ز مهر و وفا  قبر خویش بیرون آ

نگر به حالت کلثوم و زینب ای جدا      شدیم غریب و اسیر و شدیم به غم تنها 

یزید حکم نموده دوباره عترت را      برند ز شهر مدینه به شام یا جدا 

--------------------------------

کجایی ای دوای جان زینب      دوای سینه سوزان زینب 

برادر می روم اندر اسیری     ندارم ای برادر دستگیری

--------------------------------

برسر زنید ماتمیان اولِ غم است       زینب به شام می رود این غم مگر کم است 

اسیری می رود زینب عزیزان -یازهرا یاحیدر    سیه پوشم روم شام غریبان- یازهرا یاحیدر

وای به شام غم روانیم وای اسیر شامیانیم 

--------------------------------

کجایی فاطمه ای مادر زار- مادرجان یازهرا    ببین مادر چسان گشتیم گرفتار –مادر جان یازهرا

--------------------------------

مراننگ است در هر کوچه رفتن - یازهرا یاحیدر      مرا عار است رو خاک خفتن –یازهرا یا حیدر

وای به شام غم روانیم  وای اسیر شامیانیم 

--------------------------------

ندانم آه چرا حالتم دگرگون است    همین دقیقه ز جسمم چه روح بیرون است 

به من بگو تو ایا عابدین ز راه وفا     که این بلد چه بلادی است ز دور شده پیدا 

--------------------------------

مگو تو شام خدا شام را خراب کند      به اهل شام خدا ظلم بی حساب کند 

ای شام ز تو دیدة زینب گریان     ای شام ز تو سینه زینب سوزان 

منزل ما اگر به شام بود     عمر زینب یقین تمام بود 

ای عزیزان خبر دهید به شمر     امشب این جایگه مقام بود 

--------------------------------

یارب به اسیری به این خواری من      یارب به گرفتاری و این زاری من 

مرگم برسان ز لطف خود یا الله     تا باز نصیبم نشود شام بلا 

ایام رحلت خواهر رسیده     صوت جدایی گوشم شنیده 

--------------------------------

هذا فراقی بینی و بینک       شد وعده ما روز قیامت 

--------------------------------

ای خواهر من ای بی قرینه    جان تو خواهر جان سکینه 

--------------------------------

برو خواهر برم آور سکینه    گل گلزار جانان مدینه 

که خواهم درد دل با او بگویم      گره کرده ز غصه در گلویم 

--------------------------------

دختر بی باب و هم بی مادرم     لحظه ای بگذار سر بر دامنم 

سر برهنه  بر دامنم ای عمه جان     آرزو دارم به دل اندر جهان 

من که در شام، عمه روزم شام شد    آفتاب طالعم بر بام شد 

من که فرزندی ندارم غیر تو      من که دلبندی ندارم غیر تو 

تو بجای مرد و فرزندان من     گریه کن بر سینه و بر سر بزن 

گریه ات این باشد ای نور بصر       گاهی گویی عمه جان گاهی پدر

یک وصیت با تو دارم می شنو       در خرابه بعد من بیرون مرو 

خلق شامی بر تو رنجت می دهند      دختران شام سنگت می زنند 

عمه رو بیرون تنهایم گذار       تا بگریم بهر یاران زار زار

برادر جان حسین اندر کجایی      چنین روزی چرا ازمن جدایی 

به بیداری کشم من چند آهی     برادر جان به دیدارم نیایی

برادر جان دلم شد پاره پاره      سرت بَر نی  جلو سازد نقاره

بخوابم تا خدای من کریم است     که بسم الله الرحمن الرحیم است

--------------------------------

یارب مکن امید کسی را تو نا امید    در راه انتظار دو چشمش مکن ستیز

کیستی داری سر زانو سرم     گو به من از راه احسان وکرم 

----------------------------------

سلام ای جد زار تاجدارم      ببین ای جان جدا  خوارُ زارم

عجب دارم که از من یاد کردی      ز غم ها خاطرم را شاد کردی

چسان گشتی رضا ای جد بی یار     بگردانند  مرا در شهر و بازار

حسینم پیش چشمم سر بریدند    تنش را در میان خون کشیدند    

به دست شامی و کوفی اسیرم     دعایی کن همین زودی بمیرم

----------------------------------

سلام ای باب زار تاجدارم     ببین ای جان بابا خوار و زارم

تمام یاورانم کشته گشتند    میان خاک و خون آغُشته گشتند

عجب بر دخترت امداد کردی    عجب این بینوا را یاد کردی 

جدا گشته دو بازوی علمدار     ندارم جان بابا یار و غمخوار

ببین ای جان بابا من اسیرم       دعایی کن همین زودی بمیرم 

----------------------------------

سلام ای مادر محنت کشیده     زبار غم چسان قدم خمیده 

عجب دارم که از من یاد کردی     عجب این دل غمین را یادکردی 

خرابه منزلی دارم به دوران       نداریم یاوری جز حی سبحان 

چسان گشتی رضا ای مادر زار      بگرداند مرا در شهر بازار 

حسینم پیش چشمم سر بریدند     تنش را در میان خون کشیدند 

علی اکبر جوانم کشته گشته     به خون خویشتن آغشته گشته 

ببین ای جان مادر من اسیرم    دعایی کن همین زودی بمیرم 

حسین قربان مهر و وفایت    بمیرد خواهر تو از برایت 

عجب دارم که از من یاد کردی      عجب این بینوا را شاد کردی 

ببین من خواهر زار تو باشم       سیه پوشم عزادار تو باشم 

سری بالا  نما  رویت ببینم     گلی از گلشن کویت بچینم 

مگر کردی زمن قهر ای برادر       ویا گشتی   ز جان من مکدر 

مگر من خواهر زارت نبودم     مگر من لایق خدمت نبودم 

یتیمان تو را بر دوش کشیدم     پیاده در بیابانها دویدم

یکی گفتا که عمه باب من کو     یکی گفتا که نان و آب من کو 

یکی گفتا که بابا خواهم از تو     یکی گفتا که مأوا خواهم از تو  

شهید تشنه لب  مذبوح اعدا      نظر بر خواهر زارت بفرما 

سرم از چوبه محمل شکسته      کسی زخم سر زینب نبسته 

تکلم کن چرا لب بسته داری     چرا تو خواهرت را خسته داری

------------------------------

مظلوم من مظلوم من      بنگر دل پر خون من   

جان اخا من یک زنم      جانم رسیده بر لبم 

من یک زنم جان اخا      با این یتیمان چون کنم 

با جسم تب دار و علیل          موی پریشان چون کنم 

یاد آمدم اندر وطن          با من ایا آرام جان 

اندر مدینه با  عبا       کردی به زینب سایه بان 

چیزی ندارم یا اخا    جانا تلافی ات کنم 

اندر عوض بر دوش خود     من می کِشم این طفله ها  

آه یا جدا    یا رسول الله 

نگر جدا به حال احتضارم     گله من از حسین خویش دارم 

ندارد از چه بامن گفتگویی        که ننماید زحالم پرس و جویی

------------------------------

دو صد شکر ای کریم حی داور      که فردا می روم نزد برادر 

بهشت جاودانی میهمانم     یتیمان را به خواهر می سپارم 

------------------------------

مصرع

بیا اندر برم ای ام کلثوم    

------------------------------

وصیت با تو دارم خواهر من 

------------------------------

در آن وقتی حسینم شد به میدان

------------------------------

به من گفتا یتیمانم نگه دار 

------------------------------

سپارم دست تو این طفله ها را 

------------------------------

سپارم دست تو خواهر سکینه 

------------------------------

چه من مُردم مکن کفنم تو خواهر

------------------------------

دیگر دفنم مساز ای بی قرینه 

------------------------------

حسینم بی کفن افتاده در خاک 

------------------------------

مصرع با عابدین

ای طبیب سینه سوزان من 

------------------------------

لطف حق بر بنده اش باشد دلیل 

------------------------------

می روم از داغ تو باغ جنان 

------------------------------

من سپارم دست تو این طفله ها 

------------------------------

عابدین ترسم ز قبر تنگ و تار

------------------------------

عابدین ترسم سوالات نکیر 

------------------------------

عابدین وقت چنین  مرگم نبود 

------------------------------

عابدین طفلان ندارد یاوری

------------------------------

بخوان کلام خدا عابدین به بالینم    که از کلام خدا ده دقیقه تسکینم 

------------------------------

شنو کلام مرا از وفا ایا سجاد       بیرون روم زجهان من بخاطر ناشاد 

به جای قاسم و اکبر تو جامه پاره کنی     پس آن زمان به سوی اهل غم نظاره کنی

بیا به نزد من ای خواهر من مظلوم      وصیتی به تو دارم من این زمان کلثوم 

شنو کلام مرا ای تو خواهر غمخوار       چه داده اند مرا غسل عترت اطهار

مکن کبودی روی دل مرا ظاهر        دل کبود روم نزد مادر مضطر 

که تا کبود ببیند دل مرا مادر     کنم شکایت شمر و یزید بد اختر

------------------------------

دهید گوش ایا جالسین بزم عزا      که من حکایت کرب و بلا کنم افشا

بریده شهر امان مرا به کرب و بلا     ندیده اید شما اکبر جوان مرا 

بدست خویش جسمش کفن چه پوشیدم       به دور قامت اکبر سه دفعه گردیدم 

دو نوجوان پسرم را فدای او کردم     هزار مرتبه من مرگم آرزو کردم

در به در شدی زینب    خونجگر شدی زینب

------------------------------

پس از شهادت عباس و قاسم و اکبر      حسین من چو روان شد به جانب لشکر 

ستاده در صف میدان چه یکّه و تنها       نموده گردن کج در مقابل اعدا 

خطاب کردم ای قوم، بی پناهم من     قسم بحق محمد که بی گناهم من 

برادران و عزیزان من شما کشتید       علی اکبر و قاسم به خون در آغشتید

ز خون جمله گذشتم به حق پیغمبر      جفا به خود ننمایید بیش از این دیگر

در به در شدی زینب    خونجگر شدی زینب

------------------------------

کسی جواب نداد آن زمان حسین مرا     نشان تیر نمودند نور عین مرا 

صدای هلهله کوفیان به گوش رسید    یکی بگفت حسین علی به خون غلطید 

ز خیمه گاه سراسیمه آمدم بیرون      ببینم آنکه چه رخ داد ای خدای جهان 


سری به نوک  سنان دیده ام برابر من      نظاره کردم و دیدم سر برادر من 

تو ای صبا گذری کن بسوی کرب و بلا       سلام من به شهیدان رسان ز راه وفا

بگو به حضرت اکبر که عمه ات مرده      به گور آرزوی  روی ماه تو برده 

کفن بیار به همراه ای سلاله ناس      که مانده بی کفن و غسل خواهرت عباس

در به در شدی زینب    خونجگر شدی زینب

-----------------------------------

محنت کش  روزگار زینب       آواره ز هر دیار زینب 

هر روز تو تشنه و گرسنه       در کرب و بلا فگار زینب

روم ز شوق کنون جانب رسول الله     اقول اشهد ان لا اله الا الله 


 امام حسین   در مجلس حضرت زینب س
خجالت می کشم از روی زینب       شده پر خون دریغا موی زینب
بیاد آمد مرا ساز و نقاره      بر او نامحرمان سازند نظاره 
سرش از چوبه محمل شکسته       کسی زخم سر زینب نبسته 
ز روی خواهرم من شرمسارم       ز خجلت سر به زیر افکنده دارم

 امام حسن   در مجلس حضرت زینب س
ایا خواهر به قربان سر تو       به قربان دل غم پرور تو 
بلی دانم چه زحمت ها کشیدی     کشیدی زحمت و راحت ندیدی 
برو در نزد آن نور دو عینم      شهید کربلا یعنی حسینم 

 امام علی   در مجلس حضرت زینب س
ایا دختر به قربان سر تو      به قربان دل غم پرور تو 
بلی دانم خرابه جای داری        به غربت منزل و مأوا نداری 
دلت بگرفت دشت شامیان است     چه سازم پای امت در میان است 
برو در نزد مادر آن دل افگار      بکن درد دل  خود را تو اظهار

 ام کلثوم   در مجلس حضرت زینب س
فلک ببین که من از گردشت چه رنج کشیدم      به عمر خویش دمی راحت زمانه ندیدم 
نهال قامت عباس چون زپا افتاد     چه لام الف به خطی همی به روی سینه کشیدم 
سر برادر خود را ز تن بریده بدیدم        چرا که کور نگشتم بروی نیزه کشیدم 
که شمر بر رخ ماه سکینه زد سیلی     من از خجالت آن طفل سر به خاک کشیدم 
-----------------------------
برادر اشک من طوفان نمودی     برادر خون ز چشمانم گشودی 
برادر دیده هایم کور گشته    برادر منزلم در گور گشته 
-----------------------------
برادر بر علیل خود نظر کن     برادر جان به بالینم گذر کن 
-----------------------------
ای به چشم ای خواهر بی اقربا      آورم این دم لباس کشته ها  
زینب محزون زار نا توان      جمله رخت شهیدان را ستان 
-----------------------------
عباس جوان برادر، سقای طفلان برادر      بنگر تو به حال خواهر، خواهر از غمت بمیرد
-----------------------------
دست از بدنت جدا شد بر خواهرانت چه ها شد     بر ما چه ظلم و جفا شد خواهر از غمت بمیرد
-----------------------------
فدای مرقد پاک تو یا رسول الله     دمی ز مهر و وفا قبر خویش بیرون آ 
نگر به حالت کلثوم و زینب ای جَدا         ز جور شمر شده روز ما چه شام سیاه 
  نگر به ما که دوباره برند به جانب شام      هزار لعنت حق بر یزید بد فرجام 
-----------------------------
ای ماه تابان ای مهر رخشان     گردیده حالت از چه پریشان 
-----------------------------
بعد از تو کلثوم با طعن شامی      برگو چه سازد از جور عدوان 
-----------------------------
دل شاد می دار بهر سکینه     چون جان نگهدارمش به سینه 
-----------------------------
اسیر و داغدارم ای عزیزان     غریب و دل فگارم ای عزیزان 
برو عمه سکینه من فدایت      بر زینب به قربان وفایت 
-----------------------------
به قربانت ایا ناشاد محروم 
-----------------------------
وصیت چیست ای تاج سر من 
-----------------------------
چه گفت ای خواهر زار پریشان 
-----------------------------
به من این لحظه ای خواهر تو بسپار 
-----------------------------
مگو این حرف ها خواهر خدا را 
-----------------------------
چه جان دارم نگه او را به سینه 
-----------------------------
شوم من پیش مرگت جان خواهر 
-----------------------------
 برای چه بگو ای بی قرینه 
-----------------------------
گریبان از غمش خواهر کند چاک
-----------------------------
عزیزان دادو بیداد از جدایی      محبان آه و فریاد از جدایی 
جدایی می کَند بنیاد ما را      خدا بستاند از وی داد ما را

عابدین    در مجلس حضرت زینب س
فلک ز جور و جفایت چه رنج ها که کشیدم        هر آنچه دیده ندیده به کربلا دیدم 
به دشت کرب و بلا شیعیان من از خنجر     سر پدر  ز بدن تشنه لب جدا دیدند 
گهی ز داغ پدر گاه از غم اکبر       گهی ز داغ عمو جام زهر را بچشیدم 
----------------------------------
عابدین    پدر ای شهریار شهر بطها      پدر بعد از تو بر ما ننگ دنیا 
----------------------------------
پدر یادم چه می آید زمانی      که کردی زیر خنجر جانفشانی
پدر گر آب نوشم آب گردم    بیاد حنجرت بیتاب گردم 
----------------------------------
باب شهیدم ای پدر    بهر تو من خونین جگر 
گشتم اسیر و در به در     بابا از غمت بمیرم 
----------------------------------
عباس جوان عمو جان    بنگر به حال طفلان 
گشتند اسیر عدوان       عمو از غمت بمیرم 
----------------------------------
مومنین گویند بر ما شرح غم بنیاد کن        سینه می گوید که من تنگ آمدم فریاد کن 
می روم بالای منبر ای خداوند کریم       ای دل غم دیده ام یک دم مرا امداد کن 
به حمد خدا برگشایم زبان را     که از حرف کَون  آفریده جهان را 
شنیدید البته حضار مجلس     که کشتند از ما زپیر و جوان را 
امام شما باب من بوده یاران      که در زیر خنجر سپرده است جان را 
سه روز و سه شب پیکر آن جناب        فتاده فتادم ز نطق و بیان را 
الهی شوم لال دیگر نگویم     ندارم دیگر طاقت این بیان را 
----------------------------------
ایا صحابه زدی بر جگر مرا اخگر       بمیرم آه من از نامرادی اکبر 
چه اکبری که فلک کرده بود از یادش     نکرده بود حسینم هنوز دلشادش 
----------------------------------
به راه امت جدم فدا شد 
----------------------------------
 سر  او زینت طشت طلا  شد 
----------------------------------
عموی من دو دستانش جدا شد 
----------------------------------
علی اکبر شده صد پاره پاره 
----------------------------------
بدان زینب اسیر شهرها شد 
----------------------------------
مکان اندر میان کوچه ها شد
----------------------------------
منما   ز  بهر قتل من ای شمر تو  شتاب      ما را رسید ارث شهادت ز جد و باب 
حلال من کنید ای عمه هایم    کنون بر سوی باب خود روانم 
آه عمه جان 2
----------------------------------
فدای مرقد پاک تو یا  رسول الله      نگر به حالت ما این زمان ایا جدّا
فریاد و آه از ستم قوم اشقیا      از جور کربلا ننمودند اکتفاء 
----------------------------------
شوم فدای تو ای عمه الم پرور       سواد شام نمایان شد است این محضر 
کسی به شام نباشد که تا ثواب کند      الهی اینکه خدا شام را خراب کند
----------------------------------
خطاب من به تو ای شمر ملحد غدّار       بده اجازه به ما جمله از صغار و کبار 
در این بلاد بمانیم امشب ای نادان       شود چه صبح ببر جمله را  از  این هامان 
----------------------------------
ای طبیب رنج و هم حرمان من  
----------------------------------
من غریبم من اسیرم من علیل 
----------------------------------
سوی جنت عمه جان گشتی روان 
----------------------------------
ای به چشم ای جان عمه از وفا 
----------------------------------
عمه جان سر را به زانویم گذار 
----------------------------------
عمه جان گویی جوابش غم مگیر 
----------------------------------
می کنم بر جای بابا یاوری 
----------------------------------
عمه جان از ماندن دنیا چه سود 
----------------------------------
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم     بسم الله الرحمن الرحیم 
الرحمن علم القرآن  خلق الانسان الشمس والقمر و بحسبان 

 فاطمه زهرا   در مجلس حضرت زینب س
خبر دارم ز حالت دختر من    به جنت بود کارم آه و شیون
بلی دانم چه زحمت ها کشیدی      کشیدی زحمت و راحت ندیدی 
مکن ناله به قربان سر تو      به قربان دل غم پرور تو 
برو نزد حسن آن درّ شهوار     بکن درد دل خود را تو اظهار 
-----------------------------

 پیغمبر  در مجلس حضرت زینب س
رویم اندر خرابه ای عزیزان       به نزد زینب محزون نالان 
دختر شیر خدا این ظلمها آخر چرا        ای فلک آخر حیا کم نما جور و جفا 
در خرابه منزلش نه مادر و نی اقربا        ای فلک آخر حیا  کم نما جور و جفا
-----------------------------
زینبا  داغ حسین بدتر بود یا اکبرت یا که داغ اصغرت                 یا اسیری رفتنت اندر میان کوچه ها 
ای فلک آخر حیا  کم نما جور و جفا
-----------------------------
زینبا آمد حسین از تو بخواهد معذرت      چون که باشد تشنه لب 
غم مخور اندر جنان                  امشب شوی مهمان ما
ای فلک آخر حیا  کم نما جور و جفا
-----------------------------
الا ای زینب بی یار و غم خوار               بنه سر را  به زانوی من زار    
الا ای زینب بی غم گسارم        سرت بردار جد تاجدارم 
-----------------------------
ایا زینب به قربان سر تو     به قربان دل غم پرور تو 
بلی دانم خرابه جای داری      به غربت منزل و ماوا نداری 
برو در نزد بابت آن وفادار     بکن درد دل خود را تو اظهار
-----------------------------
حسین جان از چه رو لب بسته داری      چرا تو زینبت را خسته داری 
تکلم کن به زینب نور عینم        شهید کربلا مظلوم حسینم 
-----------------------------
دمی بخواب تو ای زینب کشیده تعب     که در جنان تو شوی میهمان ما امشب 
زینب ای دختر بی کس و یاور    آرام جانم     روح و روانم 
-----------------------------
 ای غریب زار     بی کس و بی یار     آرام جانم روح و روانم 

 سکینه  در مجلس حضرت زینب س
من یتیم چه گویم چه رنج ها که کشیدم       همی به پای پیاده به پای ناقه دویدم 
به دور نعش پدر من به مثل پروانه   چه شمع سوخته ام زار زار ناله کشیدم 
ز بس که صورت من خورده از جفا سیلی       به رنگ نیل یکی پرده بر عُذار کشیدم 
نبود خواهر من فاطمه در آن صحرا       به پیش چشم ببیند چه رنج ها که کشیدم 
-----------------------------
صدای شمر می آید به گوشم (آه عمه جان)   ز سر رفته است بیرون عقل و هوشم 
مرا گیر عمه جان اندر برِ خود     مرا جا  دِه  به زیر معجرِ خود 
-----------------------------
سکینه می رود عمه کنیزی     عمه جان خدا نگهدار
-----------------------------
الهی طفل بی بابا نباشد   عمه جان خدا نگهدار 
-----------------------------
کن شمر التماسِ مرا این زمان قبول     تامن پی وداع رَوم روضه رسول
بعد از وداع در برت آیم من حزین       زین فکر و زین خیال بیا  بُگذر ای لعین
-----------------------------
قسم بحق زمانی عموی من عباس          فتاده بازویش از تیغ قوم حق نشناس 
قسم بحق زمانی که شد علی اکبر      هزار پاره ز شمشیر و خنجر کافر 
قسم بحق زمانی حسینِ تشنه جگر     ز ذوالجناح نگون سان گشته آن سرور 
قسم بحق زمانی که اصغر بی شیر     بجای آب زدند حلقِ او ز کینه چو تیر 
تو رفتی جای گرفتی به روی سینه او       که تا یتیم نمائی ز کین سکینه او 
-----------------------------
آه عمه جان    آه عمه جان

 صحابه  در مجلس حضرت زینب س
ﺍﯼ ﺑﺮﺍﻓﻼﮎ ﺍﻣﺎﻣﺖ ﺁﻓﺘﺎﺏ ﺷﺮﻉ ﺩﯾﻦ           ﭼﻬﺎﺭﻣﯿﻦ ﺁﻝ ﻋﺒﺎ ﺍﯼ ﻋﺮﻭﺓ ﺍﻟﻮﺛﻘﯽ ﺩﯾﻦ
ﯾﺎﺩﮔﺎﺭ ﮐﺸﺘﻪ ﮔﺎﻥ ﺟﺎﻥ ﻫﺎ ﻓﺪﺍﯼ ﺟﺎﻥ ﺗﻮ         ﺍﯾﻦ ﺟﻬﺎﻥ ﻭ ﺁﻥ ﺟﻬﺎﻥ ﮔﺮﺩﺩ ﺑﻼ ﮔﺮﺩﺍﻥ ﺗﻮ
ﻣﺎ ﻫﻤﻪ ﺟﺎﻥ ﻫﺎ ﺑﻪ ﮐﻒ ﺩﺍﺭﯾﻢ ﺍﺯ ﺑﻬﺮ ﻧﺜﺎﺭ             ﺟﺎﻧﺐ ﻣﺴﺠﺪ ﺭﻭﺍﻧﯿﻢ ﺗﺸﺮﯾﻒ ﺁﺭ
-----------------------------
ﻓﻐﺎﻥ ﻭ ﺁﻩ ﺩﯾﮕﺮ ﺷﺪ ﻣﺪﯾﻨﻪ ﺯﯾﺮ ﻭ ﺯﺑﺮ                  ﺷﻬﯿﺪ ﮔﺸﺖ ﺣﺴﯿﻦ ﺍﺯ ﺟﻔﺎﯼ ﻗﻮﻡ ﺷﺮﺭ
ﻓﺪﺍﯼ ﺟﺎﻥ ﺗﻮ ﺍﯼ ﭘﺎﺩﺷﺎﻩ ﺟﻦ ﻭ ﺑﺸﺮ                  ﺑﮕﻮ ﻓﺪﺍﺕ ﭼﺴﺎﻥ ﮐﺸﺘﻪ ﺷﺪ ﻋﻠﯽ ﺍﮐﺒﺮ
(ﻗﺴﻤﺖ ﻣﺼﺮﻉ)
ﺑﻔﺮﻣﺎ ﺑﺎﺏ ﺯﺍﺭﺕ ﺩﺭ ﮐﺠﺎ ﺷﺪ
-----------------------------
به قربانت بگو اندر کجا شد  
-----------------------------
بگو عباس عمویت در کجا شد 
-----------------------------
ﻋﻠﯽ ﺍﮐﺒﺮﭼﻪ ﺷﺪ ﺁﻥ ﻣﺎﻩ ﭘﺎﺭﻩ
-----------------------------
ﺑﻔﺮﻣﺎ ﺑﺮﺳﺮ ﺯﯾﻨﺐ ﭼﻪ ﺁﻣﺪ
-----------------------------
ﺑﮕﻮ ﺁﻗﺎ ﻣﮑﺎنش ﺩﺭ ﮐﺠﺎ ﺷﺪ
-----------------------------
ﺑﯿﺎ ﮐﻪ ﺩﺳﺖ ﺗﻮﺑﻮﺳﻢ ﺧﺪﺍ ﻧﮕﻬﺪﺍﺭﺕ           ﺧﺪﺍ ﻭﺟﻮﺩ ﺷﻤﺎ ﺍﺯ ﺑﻼ ﻧﮕﻬﺪﺍﺭﺩ
-----------------------------
نزد یزید 
سرم فدای سرت پادشاه گردون جاه       من از مدینه در این لحظه می رسم از راه 
بدان امیر که زین العباد ابن حسین      گرفته شور به سر همسری کند با شاه
شدند جمع به دورش صحابه ها بسیار         ز مکه و ز مدینه نموده جمع سپاه 
من از مدینه در این لحظه می رسم از راه      از این قضیه کنم پادشاه را آگاه 
-----------------------------


 یزید  در مجلس حضرت زینب س
عقل می گوید که خیز از بارگاه      جانب یثرب بکش بی حد سپاه 
ساز ویران ملک بطها سر به سر       قتل بنما با گناه و بی گناه 
آتشی افروز در ملک حجاز      کز شرارش شعله گردد مهر و ماه 
شمر را یاران بیارید در برم       تا کنم مامور او را بر سپاه 
-----------------------------
 ای شمر قاصد آمد و عرض کرد این چنین    اندر حجاز فتنه به سر دارد عابدین 
اصحاب چند جمع نموده است در برش     دارد هوای منصب شاهانه بر سرش 
بنمای عرض چیست در این باب مصلحت     بر من بگو صلاح چه باشد هر عاقبت 
-----------------------------
آری از این معامله من خام گشته ام       او را به خستگی ز چه آخر نکشته ام 
افتی اگر به چنگ من ای زین العابدین      جسمت هزار پاره نمایم ز تیغ کین 
-----------------------------
 بکش تو شمر در این لحظه زیر زین مرکب       ببر به همره خود از سپاه شام و حلب 
بزن به خانه آل علی زکین آتش    دوباره شام بیاور سکینه و زینب
-----------------------------
صد مرحبا که رسم وفاداری این بود       خدمت به خانواده سفیان چنین بود 

 شمر  در مجلس حضرت زینب س
سلام من به تو باد ای امیر والا جاه      مرا برای چه گو خواستی برت حالا 
بگو تو مطلب خود را به شمر نام آور     که تا به جای بیارم من اندر این محضر
-----------------------------
نگفته ام به شما ای امیر والا جاه       بکش تو عابد بیمار را ز جور و جفا 
بکن تو زنده به گور آن گروه را یکسر      که زنده هیچ نمانند  آل پیغمبر 
نصیحتم ننمودی قبول گشتی خام     ببین به پختگی روزگار بد فرجام 
اگر به چنگ من افتد دامن عابد       هزار پاره ز دندان کنم تن عابد 
اگر کشیده شود خنجر شرر بارم        دوباره خون حسین را به جوش می آرم
-----------------------------
من کرده ام به خدمت تو عرض بارها        کن حکم تا کنم سر او از بدن جدا 
آن روز هیچ گوش به حرفم نداده ای       امروز رخ دهد به تو اینگونه ماجرا 
شاهی کشی بچه وی پرورش دهی     گفتم که شاه بچه کند آخر ادعا
-----------------------------
به چشم می روم این دم  به حکمت ای سرور        بنای هستی ایشان کَنم ز کینه زبر 
دوباره زینب محزون کنم اسیر جفا      به شهر شام رسانم دوباره زینب را 
-----------------------------
ایا سپاه بیائید همرهم اکنون       به سوی عابد بیمار زار دل پر خون 
کنیم شهر مدینه ز کینه زیر و زبر      اسیر و خوار نمائیم آل پیغمبر
-----------------------------
مجاوران حرم قاتل حسین آمد       به نام شمر جفا کار با سنین آمد 
منم که رأس حسین از بدن جدا کردم      منم که قتل جوانان به کربلا کردم 
-----------------------------
مژده به زینب دهید شمر ستمگر رسید    قاتل جان حسین دست به خنجر رسید  
حکم دارم که قتل عام کنم     زندگی بر حرم تمام کنم 
-----------------------------
ای طفل حسین چرا دگر بار           بیعت تو کنی به خلق اظهار 
دادی تو فریب جمله مردم         در راه ضلالتت شدند گم 
شد حکم از امیر پر فن    تا من زنمت ز کینه گردن 
بگو شها ده سرت را زتن جدا سازم      میان سر و تنت طرح دوری اندازم 
-----------------------------
به خدا علی را به چشم خود دیدم     که از مشاهده اش مثل بید لرزیدم 
-----------------------------
ای زینب ستم کش بی یار بی معین     بود است دختری زحسین علی غمین 
برگو به من نشانه سکینه که در کجاست    او را به اسم و رسم دوباره یزید خواست 
-----------------------------
به کجا رفته ای ایا دختر       خون بابت ببین از این خنجر 
-----------------------------
خدا به داد یتیمان در به در برسد      خدا به داد صغیران خون جگر برسد 
-----------------------------
زینب بیا سکینه بیا عابدین بیا        گردید روان به جانب شام از ره وفا 
-----------------------------
مرخصید به پابوس قبر پیغمبر    روید و زود بیائید در برم یکسر 
من ایستاده  در این جا به احتشام تمام       که تا زیارت خود را شما دهید انجام 
خجل ز کرده خویشم به نزد پیغمبر     وگرنه آمده ام من به نزد آن سرور 
سکینه را نگذارم به قبر پیغمبر     روید و زود بیائید در برم یکسر
-----------------------------
مگو زیاده از این گفتگو ایا بی یار       مده ز بیهوده گویی دگر مرا آزار 
تو روی قبر نبی را دگر نخواهی دید          مکن زیاده به نزدم دیگر تو گفت و شنید 
-----------------------------
محال عقل بود رخصت تو ای افگار        مده ز بیهوده گویی مرا دگر آزار 
این حرف ها چه فایده دارد برای من      من دانم و محمد و روز جزای من 
منظور این بود که نیایی دوباره باز        کردی به روی من تو دَرِ مکر و حیله باز 
-----------------------------
از این سخن سکینه دلم کرده ای کباب     حرفی زدی که خانه صبرم شده خراب   
مرخصی به پابوس قبر پیغمبر      برو تو زود بیا در برم ایا مضطر 
-----------------------------
بیرون ز روضه بیائید عترت طاها       شده است موسم رفتن به سوی شام بلا 
زینب بیا سکینه بیا عابدین بیا       گردید روان به جانب شام از ره  جفا
-----------------------------
مژده ای اهل حرم شام هویدا گردید    شام الحال در این وادیه پیدا گردید 
زینب این شام همان شام که دیدی زینب     طعنه ها از زن و مردش شنیدی زینب 
مرخصید شما اهل بیت پیغمبر     در این بلاد بنمائید جمعتان یکسر