برپائی عزای سید مظلومان تاکید همیشه و مستمر ائمة هدی(ع) در برپائی بیرق و علم مظلومیت شهیدان کربلا از یک سو رسوایی ظلم و ستم یزیدیان در هر عصر و دورانی بوده است. که از جملة این ابراز ارادت به ساحت سید شهیدان و مظلومان و آزادگان[امام حسین] به صورت هنر خاص و ویژة شیعه در ایران اسلامی مورد علاقه و پذیرش عام محبان بلکه جهانیان به صورت یک هنر مذهبی و آئین تعزیه یا شبیه خوانی ابراز شد. 

این هنر به خاطر ماهیت دینی و علقة مذهبی در انعکاس عشق و علاقه به سید مظلومان در دل های پاک ایرانیان بلکه مستمعین و بینندگان تاثیر عمیق نهاده و مورد حمایت قرار گرفت. امروزه با توجه به بها دادن به هنر بویژه هنرهای نمایشی تعزیه به شکل تکامل یافته مورد توجه مردم قرار گرفته و با پیشینه ای که برخی محققان در تاریخ هنر این سرزمین نظر بر آن دارند که خاستگاه نمایش تعزیه برگرفته از سوگ سیاوش بوده و تاریخی سه هزار ساله در خود دارد و برخی دیگر پیشینة این نمایش را به دو قرن گذشته بویژه از دوران صفویه می دانند. در هر صورت مردم این سرزمین به خاطر عشق و ارادت به امام شهیدان در هر گوشة این خاک به زبان خود حسب روایات و تاریخ شیعه حادثة کربلا را به صورت نسخ و نوشته در قالب مجلس  در آورده، در محرم و صفر عمدتاً و در سایر ایام اجرای مراسم می کنند. 

یکی از اصیل ترین نسخ (فرد) تعزیه و مجالس مختلف آن با لحن و لهجة (نوری) ویژه منطقة نور مازندران است که به محضر علاقه مندان تقدیم می شود.

هیئت شبیه خوانی نور الحسین کمرود - شهرستان نور

مهدی ثقفی 1396- شماره تماس : 9038-111-0911



http://www.aparat.com/v/S7Hq0