امام حسن ع مجلس امام حسن ع

ای خدا من بندة فرمان برم         از برای شیعیان من غمخورم

گه بچینم گه خطا گاهی خطن          گاه دشت کربلا با صد محن

وای وای ای شیعة محزون زار           سر به زانوی من بی کس گذار

من شهید زهر کینم نام من باشد حسن        دیده بگشا شیعة من یک دمی بنگر بمن

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

شیعه من دیده گوهر بار کرد       از مدینه تا به چین احضار کرد

آمدم تا مطلبت سازم روا         مطلب خود را بیان کن نزد ما

آن که نا حق کشته را حاضر کنید           در برم آن کشته را ظاهر کنید

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

الهی حسن را خجالت مده        مرا داغ حسرت به سینه منه

الهی این دو تن از جان گذشتند            برای تو است از ایمان گذشتند

خدایا حرمت خون حسینم         نما  زنده تو هر دو نور عینم

بحق ذاتت ای قیوم دانا         به اذن الله خیزید ای دو رعنا

بگو اشهد ان لا اله الا الله      محمد است رسول و علی ولی الله

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

امام حسن ع

کنم من ثنای جهان آفرینش        زمین آفرین از زمان آفرینش

زبان آفریده به کام خلایق           که گوید ثنای جهان آفرینش

اریکه از امر کن هست بوده          مکان تا مکان بر مکان آفرینش

خدائی که از ماء و طین آفریده          وجودی چه حوا شخصی چه آدم

گل از چوب چوب از گل آرد که بلبل            کند مدحت بوستان آفرینش

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

حسین ای فرش زیر پایت عرش دوش پیغمبر           حسین ای کرسی مأوا و لوح سینه حیدر

زوال عمر من آید زوال ظهر نصف شب         بیا هنگام تقسیم است ما را حق یکدیگر

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

شب از من روز از من سایه از من آفتاب از تو          دل از من سوزش از من آتش زهر و التهاب از من

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

برادر لشکر از تو کشور از تو افتخار از تو        فراز تخت تابوت ای شه عالیجناب از من

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

فرس از تو جرس از تو دِرای کاروان از تو          گذشتم من ز دنیا خدمت ختمی مآب از من

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

برادر منصب از تو تخت از تو افتخار از تو         دل پر حسرت و سوز جگر حال خراب از من

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

قد از من عارض از تو سبزی از من سرفراز از تو         لب یاقوت خشک از تو زُمرد پر گلاب از من

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

دو تن بی رحم دل قاتل یکی والد یکی مولود      شود آن کامجو از تو شود این کامیاب از من

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

ضریح نقره ایوان طلا با بارگاه از تو          مزار خشت گل ای خسرو مالک رقاب از من

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

برادر زائر از تو ذاکر از تو روضه خوان از تو         سرود  رود  دیده همچون سحاب از من

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

تن پامال قاسم در میان قتلگاه از تو         مصیبت داری از تو سیل اشک پر حباب از من

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

خواهر محنت کش بیچاره ام            حق بدست تو است ای غمخواره ام

قسمت خواهر ز قسمت ها جداست       آری آری محنت بی منتهاست

رخت خواب انداز ای زیبا لقا          تا که آسایش کنند آل عبا

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

نمی دانم چرا این دل نمی  گیرد قرار امشب      نموده خواب خوش از هر دو چشم من فرار امشب

گمانم حضرت زهرا به باغ جنت المأوا     ستاده دیده از هم دو چشم انتظار امشب

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

بعد از خواب

امشب ز آشیانه   بوی بهشت آید       دارند در این شبانه    مجنون شدند صبا را

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

امشب به آسمانها    بشنیده ام ندا را        کی باده نوش برخیز    آماده شو بلا را

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

امشب بشارت آید    مستان با وفا را      گلبانگ همت هی    سازند این ندا را

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

امشب گلو کنم تر    از آب جوش گوارا        ساقی بشارتی ده    پیران پارسا را

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

یا رب نظاره کن احوال مجتبی را        آتش فتاده جانم   آبی بریز ما را

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

یا خالق البریه      داد از بنی امیه          بر آل فاطمیه    خوانند این بلا را

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

ظاهر که زهر قاتل    می باشد از هلاهل         خوب است تا نهم دل    بر خاک ره گدا را

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

یا مظهر العجایب    یا صاحب الغرایب       بین این چنین مصائب     والشمس و الضحی را

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

امشب به خاک غلطم    تا صبح دم در آید        شاید طبیبم آرد    از بهر من دوا را

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

امشب خبر ندارد    زینب ز حالت من       کز سوز دل برآرد    افغان ماجرا را

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

بیا زینب زمانی در بر من

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

بدان زهر هلاهل ساخت کارم

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

مپرس از من نمی گویم شما را

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

تو بودی منزل خود جان خواهر

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

بخواب ناز ای آرام جانم

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

برو خواهر خبر بنما حسینم

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

با امام حسین

حسین جان بخت من در اضطراب است

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

من از بیگانگان هرگز ننالم

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

برادر هرچه کرده آشنا کرد

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

بیا بنشین زمانی ای عزیزم

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

برادر جان میان کوزه ها بود

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

همین کوزه که آبش آتشین است

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

همی خواهی برادر لاله گون است

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

نمی خواهد مکن این آرزو را

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

برادر آب تو آب فرات است

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

تو خواهی آب خورد از نیش خنجر

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

حسین آخر ترحم کن بحالم

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

بیا زینب که نتوانم خروشم

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

بیا بنشین برادر جان زمانی پیش روی من         شده هنگام رفتن گو شده این گفتگوی من

بیا اول ببوسم یا اخا زیر گلوی تو         بر آور ای برادر از دل من آرزوی تو

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

برادر جان خوشا آنکس که می گردد فدای تو         شوند قربان سربازان دشت کربلای تو

نیم تا در زمین کربلا گردم فدای تو      نشین تا کربلائی گردم و گردم فدای تو

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

برادر هر چه بتوانی تو با دشمن مدارا کن           نشاید در مدینه روی خود سوی بطحا کن

بیا تا سر نمایم بر دامنت هنگام جان دادن          ببالینم دمی بنشین و جان دادن تماشا کن

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

بیا زینب که از دردم مرا پا تا به سر سوزد          بیاور طشتی ای خواهر که حلقم تا جگر سوزد

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

برو خواهر خبر کن قاسم و عبدالله زارم          که اندر ماتم رعنا پدر زیبا پسر سوزد

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

بابا مسوزید از آتش دل      بدتر ز آتش زهر هلاهل

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

بابا نگوئید حرف یتیمی    لطف خدا را سازید شامل

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

زینب نظر کن    شه زاده ها را         ز ایشان مبادا    گردی تو غافل

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

بیا قاسم وصیت با تو دارم

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

چه بینی عم زارت را پریشان

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

به دشت کربلا ای نور عینم

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

به تشریف کفن قامت بیارا

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

بشد پروانه شمع جمالش

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

بکش تیغ از برای داد خواهی

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

چه حیدر تیغ آتشبار برکش

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

عیان کن صولت رزم ای عزیزم

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

تو سبقت کن به رزم اکبر او     نما تو سرافرازم نزد حیدر

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

بپا بوسم دو چشمان سیاهت

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

چه سازم ای خدا با این دو نورس

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

تو مکن ناله ایا عبدالله       که شوی کشته در آن دشت بلا

خوابگاه تو ایا نور دو عین          هست بر دامن والای حسین

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

یا حسین ای زینت عرش خدا       یا حسین ای پادشاه نینوا

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

ای به اقلیم امامت شهریار          چون شوی آواره از شهر و دیار

قاسم و عبداللهم را از وفا      بر به همراه خود اندر کربلا

تا که جان قربانت ای سرور کنند          سرفرازم نزد پیغمبر کنند

در کجائی ای علمدار حسین       حضرت عباس غمخوار حسین

این زمان چون تو عزیزی در برم          مطلبی دارم به تو تاج سرم

بعد مرگم ای برادر بی درنگ      می شود دانم دلت البته تنگ

یک وصیت می کنم با شورشین       مهربانی کن برادر با حسین

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

چون که در کرب بلا ای نور عین      می شوی سقای طفلان حسین

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

گه صف آرائی علمداری کنی          گاه گیری مشک سقائی کنی

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

اندر آن صحرای دشت هول ناک     برنهند طفلان شکم بر روی خاک

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

تو رَوی اندر لب شط فرات       تا دهی بر کودکان از غم نجات

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

دست هایت قطع از پیکر کنند        آخر این جسمت جدا بی سر کنند

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

برادر جان حسین ای جان جانان          بیا بنشین برم ای نورچشمان

بیا اندر برم ای با همیت      که دارم من به تو چندین وصیت

به قربان تو و مهر و وفایت       ببوسم ای برادر دست و پایت

به دشت کربلا ای جان جانان          ببُرد ساربانت با صد افغان

به قربان دل بی کینه تو        ببوسم ای برادر سینه تو

شود پامال او از سُم اسبان          به دشت کربلا از جور عدوان

مزن لب را به لب ای جان جانان         که این لب می خورد او چوب خزران

سپارم بر تو اسباب امامت      ز بعدم کن تو بر خلقان هدایت

بنه عمامه را بر سر برادر         که باشد یادگار از جد اطهر

بپوش اندر بدن این دم ردا را     ردای پر بهای مصطفی را

برادر جان بگیر از من عصا را        دیگر انگشتر شیر خدا را

بپوش این دم تو نعلین رسالت      به امر دین برادر کن امامت

بود این ذوالفقار از بابم حیدر        ببند اندر کمر ای شاه زیفر

خلائق نائب من این حسین است       به خلقان رهنمای عالمین است

من احمد، این یدالله، این غدیر است         به خلقان هم بشیر و هم نذیر است

به دشت کربلا ای داد بیداد         بسی ببینی جفا ای داد صد داد

ستمکاران شهیدش می نمایند          زکینه نا امیدش می نمایند

به روی زین زنند از کین زمینش         ببُرند رأس پاک و نازنینش

بیا بنشین برادر روی اورنگ           ز بهر غربتت شد سینه ام تنگ

به یاد آرم زمین کربلا را        بگردانم به دورت طفل ها را

خودم چون نیستم گردم فدایت            کنم این کودکان را من نثارت

قبولم از شما قربانیان را          شفاعت کن برادر شیعیان را

به زیر تیغ شمر آن دم دعا کن           دعا بر شیعیان مرتضی کن

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

شاه رو آرد به میدان لاعلاج         شاه را باشد علمدار احتیاج

یاوری چون نیست وی را خواهر است      شیر ماده کی کم از شیر  نر است

می ستان از من تو خواهر این علم        کن علمداری به شاه محترم

گیر از من ذوالفقار حیدری       پیش پیش شاه می کن شاطری

غاشیه بر دوش افکن فاطمه         کن برون از دل تو این دم واهمه

تا که من شه را کفن پوشم به تن       تا ببینند جمله خلقان مرد و زن

خواهرا زینب تو رو نورانم آر         تا که شه پا را نهد گردد سوار

جان فدای این شه با اقتدار             لفظ حال است و بشو اکنون سوار

من فدایت ای شه گردون شمیم        شو روان این دم تو با اهل حریم

تا نشینم من تماشایت کنم            سیر این قد دل آرایت کنم

الله الله این پادشاه است        یاران ببینید شه بی پناه است

شاهی سواره لشکر پیاده      گویا ستاره دنبال ماه است

شاها تو برگرد در منزل خود        مأوای سلطان در بارگاه است

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

بلافاصله

خواهرا داری تو از اسما سراغ             باز برگو همچه زاغ آید به باغ

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

ای یار محن بیا به پیشم          چون مار مزن تو نیشم

اول تو بگو چه کرده بودم        کی با تو زبان بد گشودم

روزی که شدی تو همسر من           تا حال که شد زمان رفتن

یک ذره ز من خلاف دیدی      یا حرف بدی زمن شنیدی

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

ای آفت خانمان اسماء          ای آتش جسم و جان اسماء

بانوی حرم سرا نبودی           یا محرم رازها نبودی

از جمله تو محترم نبودی          هم حجرة خواهرم نبودی

حرفی ز برادرم شنیدی         یا از پسرم ستم کشیدی

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

ای تازه عروس  کهنه دشمن           من دانم و تو  تو دانی و من

با من مکن ادعای یاری       ماری و به سینه زهر داری

گر مار نه ای تو یار جانی        از بهر چه زهر می خورانی

یارب که مراد خود نبینی         از نخل امید گل نچینی

گوئی چه جواب روز محشر          گر از تو کند سوال حیدر

چراغ ملت از تو گشته خاموش       محبت های من کردی فراموش

برو ای بی حیا از پیش رویم        که نبود با تو میل گفتگویم

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

بیا به نزد من این دم برادر از احسان         شنو وصیت من با دو دیدة گریان

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

بنی امیه اگر با تو اجتماع کنند          به دور عایشه از دفن من نزاع کنند

بحق من نگذارید فتنه انگیزد        دو فرقه تیغ برآرند خون هم ریزند

فتاده وعده دیدار در صف محشر          مرا حلال کنید اهل بیت پیغمبر

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

بلافاصله

خداحافظ برادر جان برادر        روم در خدمت جدّم پیمبر

مهیمنا تو بحب رسول جن و بشر       به حرمت اسدالله ساقی کوثر

به حق عصمت زهرا و عفت زینب          به پارة جگر مجتبی امیر عرب

به خون حلق شهید ستم امام حسین         گذر ز امت عاصی بعرصه دارین

خصوص بانی این مجلس مصیبت ما         ز جرم او بگذر حق سیدالشهدا

روم ز شوق کنون جانب رسول الله          اقول اشهد ان لا اله الا الله

 


امام حسین ع مجلس امام حسن مجتبی ع

کنم ثنای تو ای قادر زمین و زمان             ز لطف و مرحمتت ای قدیم حی زمان

توئی علیم و خبیر و توئی سمیع و بصیر         توئی غفور و رحیم و توئی بشیر و نذیر

به روز حشر ببخش ای خدای لم یزلی          گناه امت جد و شیعیان علی

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

برادر جان حسن باشد چه خدمت اندر این محضر         چه فرمان است در این نیمة شب ای سبط پیغمبر

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

برادر بالش از تو بستر از تو رختخواب از تو      سرم گه در تنور گاه در بزم شراب از من

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

حسن جان یثرب از تو مرقد پاک رسول از تو        تن عریان سه روز اندر میان آفتاب از من

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

برادر چتر از تو سایه از تو سایبان از تو         تن بی ساتر و ریگ روان فرش تراب از من

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

برادر زهر از تو حنجر از تو خنجر از قاتل         دل صد پاره پار از تو  لگد کوب سنان از من

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

برادر مرقد زهرا و قبر مصطفی از تو         زمین کربلا با نالة شیخ شاب از من

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

حسن جان طشت زهر از تو    برادر طشت زر از من          لب سوزان و خون دل قلب کباب از من

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

کنار سلسبیل آب سرد خوشگوار از تو         تنور خولی و خاکستر و ریش خضاب از من

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

نمی دانم چه آید بر سرم این روزگار امشب       مگر سازد غریبم این سپهر کجمدار امشب

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

مگر لشکر کشیده در زمین کربلا کوفی       برای قتل من دشمن بود چشم انتظار امشب

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

نمی آید بچشم خواب شیرین تلخ گردیده         مگر زینب شود بی مونس و بی غمگسار امشب

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

چرا خواهر پریشانی در این شب

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

چرا خواهر به رخ سیلاب باری

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

چرا سیلاب باری از دودیده

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

کجا باشد حسن آن تاجدارم

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

بنی هاشم یکایک در کجایند

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

چرا پس اشک حسرت می فشانی

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

چرا خواهر نمی گوئی سخن فاش

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

حسن باشد کجا ای جان خواهر

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

آه برادر جان

حسن جان ای برادر این چه حال است

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

چه باشد حالت ای زیبا جمالم

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

ستم بر ما کدامین بی حیا کرد

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

بگو تا خون ناپاکش بریزم

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

بگو  زهر ای برادر در کجا بود

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

کدامین کوزه ای سلطان دین است

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

ببینم آتش اندر آب چون است

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

بده بر من ببینم طعم او را

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

به کامم زهر چون شهد نبات است

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

چرا منعم کنی آب ای برادر

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

حسن جان تا به کی من زار نالم

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

محال است ای برادر تا ننوشم

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

بیا تا من ببوسم این زمان روی نکوی تو        که همرنگ زُمرد گشته رخسار نکوی تو

برادر فوج فوج از دشمنان داری کجا بودی          نظام نظم می باشد بدان قد نکوی تو

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

 

 

 

 

برادر هیچ می دانی چه می آید مرا بر سر          چه سازم با یتیمان تو ای شاه ملک لشکر

مرا انداختی بی کس میان قوم بی ایمان       تو خود رفتی  برادر سوی جنت نزد پیغمبر

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

بگو وصیت خود را حسن برادر جان         الهی آنکه شود جان من تو را قربان

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

بیاورید عماری ایا هواداران          که نعش وی ببرم سوی قبر  ای یاران

جنازة شه دین را ز خاک برداریم          بریم نعش حسن را بخاک بسپاریم

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

کشته زهر جفا شد حسن مجتبی      رابع آل عبا وای حسن مجتبی

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

ای شه ارض و سما وای حسن مجتبی

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

زینت عرش الله وای حسن مجتبی

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

پادشه دوسرا وای حسن مجتبی

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

بدان غلام که رفت از جهان امام حسن        وصیت او بنموده بس کشیده محن

بریم روضه جدم بخاک بسپاریم         برای اوست که اشک از دو دیده می باریم

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

بدان تو عایشه اکنون امام کل اُمم          بسوی روضه جدم بریم دل پر غم

بریم جنازه او را بخاک بسپاریم         برای اوست که از چشم خویش خونباریم

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

کجا رویم که این خانه خانة ماست       دو بلبلیم همین باغ آشیانة ماست

گذار تا که بریم نعش این امام اُمم         بسوی روضه جدم به آه و هم شیون

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

ز دست عایشه فریاد یا رسول الله        ببین به این همه بیداد یا رسول الله

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

دمی بیا به برم ای برادرم عباس         مکن مجادله با این گروه حق نشناس

بدانکه این همه درد را به عالم زر       که گشته قسمت ما خاندان پیغمبر

بیا بریم تو نعش حسن برادر من           سوی بقیع به پهلوی قبر مادر من

کنیم دفن ورا این زمان بحال فگار         که رفت از دل زارم توان صبر و قرار


حضرت ابالفضل مجلس امام حسن مجتبی ع

نمی آید چرا از دیده ام خواب از بصر امشب          همی ترسم بسوزد آتش اندر خشک و تر امشب

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

خداوندا تو می دانی برایم آنچه خواهد شد         نمی دانم چه خواهد شد برایم از وفا امشب

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

مگر نزدیک شد هجر حسن از فرقت یاران           یقین دانم همی زهر هلاهل می چشد امشب

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

من به قربان تو ای شاه زمن         هر چه فرمائی به جان منت برم

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

من برادر نیستم ای نور عین       چاکرم بر شاه مظلومان حسین

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

راضیم من بر رضای کردگار          می کنم جان را به شاه دین نثار

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

مشک را بر دوش گیرم یا اخا          می برم سوی فرات ای با وفا

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

آب آرم بهر طفلان حسین         می شوم آن لحظه قربان حسین

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

من علمداری کنم با شورشین          پیش پیش شاه مظلومان حسین

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

خواهر من زینب بی اقربا            می شود بر ناقه عریان سوار

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

می شوم آن لحظه خدمتکارشان          تا کنم جان را فدای جانشان

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

بدان غلام بود شور در عزای حسن           شهید گشت حسن نور چشم شاه زمن

تمام خلق بنی هاشمی عزا داریم            بریم روضه جدّش بخاک بسپاریم

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

چرا بنت بوبکرِ برگشته دین         شوی مانع سبط حبل المتین

دُرشتانه گوئی سخن ای لعین           به آل پیمبر خطاب این چنین

دلت خواهد این تیغ دست آورم         به اشرار بی دین شکست آورم

چنان خون بریزم ز اعدای دین          که گویند ملائک دو صد آفرین

به روز جمل ای سلیطه شعار       ز بدعت شدی پشت اشتر سوار

که امروز بر استر زین شدی         سوار خوارج ز آئین شدی

چنین رسم اندر مخالف بود          نه قانون رسم موافق بود

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

ایا شوم مکاره بد نژاد             تو اُم الفسادی نه ام العباد

سلیطه کجا و کجا این لقب        فسادت هویدا شد اندر لقب

منم نور چشم علیِ ولی           که اسم شریفش بود منجلی

مرا باب فرزانه شیر خداست       وصی بلافصل پیغمبر کبریاست

کسانی که رفتند بیرون ز دین         عمر با ابابکرِ شیطان قرین

به نزد پیمبر سپردی بخاک        خدایت کند ای بد اختر هلاک

نه آخر حسن نور چشم رسول        بود ای ستمکاره نا قبول

برو دور تو دور ای سلیطه نژاد      ز شمشیر عمرت دهم من بباد

بنی هاشمی مردمان دلیر        بغرّند از درد غم مثل شیر

اگر خسته جانی بگو یاعلی       اگر نا توانی بگو یا علی

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

عباس چه زندگی است امروز          بر مرده زنند تیر دلروز

این قاعده برادری نیست          این عهد وفا و یاوری نیست


حضرت زینب مجلس امام حسن مجتبی ع

خدائیکه ما را نموده مقدم     به دنیا معظم به عقبا مقدم

خدائیکه در هر دو عالم گزیده      علی را مکرم نبی را معظم

0000000000000000000000

گمانم جوهر جان مجتبی گویا کند قِسمت             که گوهرِ بحر بلا دُر خوشاب از من

دو یار مهربانم با هم زبان حال می گویند           سوال هر دوشان بر جا کنون ناید جواب از من

0000000000000000000000

حسن زهر هلاهل آتش سوز جگر از تو          حسین جان تیغ قاتل از تو و قلب کباب از من

0000000000000000000000

حسن جان بستر از تو بالش از تو سوز جگر از تو            حسین جان قتلگاه از تو خیام بی طناب از من

0000000000000000000000

شهادت با سعادت نیک نامی از شما هر دو        غم از من خوف از من وحشت و اضطراب از من

0000000000000000000000

حسن جانم بقیع از تو حسین جان کربلا از تو            دگر ویرانه شام و طعن و خطاب از من

0000000000000000000000

حسن جان طشت زهر از تو حسین جان طشت زر از تو           لب و دندان پرخون دل و قلب کباب از من

0000000000000000000000

تمام نعمت رضوان جنت از شه خوبان          تصدق نان و خرمای زنان بهر صواب از من

0000000000000000000000

به قربان حسن ای شاه خوبان         بیاندازم لباس خواب ایشان

دمی آسایش ای جانان نمائید            که فردا شب تمامی دل کبابید

0000000000000000000000

فدای جان تو گردم ایا غریق محن      بگیر کوزة آبی ز من تو فخر زمن

بگیر مُهر خودت را ایا برادر جان         الهی آنکه شود خواهرت تو را قربان

0000000000000000000000

نمی دانم چرا اشکم شده سیل بهار امشب      ز هجران عزیزان گشته ام چشم انتظار امشب

0000000000000000000000

سبب از چیست دردانه بجسم و جان من ریزد            چنان این دامنم گردید طرف لاله زار امشب

0000000000000000000000

از این ترسم که بر گلعذار عیش من خزان گردد         بهار وصل می گردد کنارم بی قرار امشب

0000000000000000000000

امشب شنیده ام من یاران عجب صدایی        کی می توان شنیدم این صوت جان فزا را

0000000000000000000000

امشب روم به گردش دور حرم زمانی       شاید که باز بینم دیدار آشنا را

0000000000000000000000

امشب بگوش زینب آید ز هر کناره        هذا فراق بَینی آن یار آشنا را

0000000000000000000000

بفرما ای توئی تاج سرمن

0000000000000000000000

چرا غلتی به خاک ای شهریارم

0000000000000000000000

کدامین بی حیا کرد این جفا را

0000000000000000000000

امان از هجر تو الله اکبر

0000000000000000000000

کجا رفتند شب شهزادگانم

0000000000000000000000

بیا در بستر ای نور دو عینم

0000000000000000000000

الهی خاک عالم بر سرم باد          الهی کور چشمان ترم باد

برادر جان حسینم ای برادر     تو در خوابی زینب خاک بر سر

0000000000000000000000

بفرما ای برادر جان تو مطلب

0000000000000000000000

کنم تا بر گلستان آبیاری

0000000000000000000000

چگویم خواب از چشمم پریده

0000000000000000000000

بود خوابیده او ای با وقارم

0000000000000000000000

همه در خواب و بستر جابه جایند

0000000000000000000000

چگویم از جفای آسمانی

0000000000000000000000

برادر کم نمک بر قلب من پاش

0000000000000000000000

حسن شد کشته ای جان برادر

0000000000000000000000

مخور تو زهر برادر کنون برابر زینب       بس است داغ برادر دل مکدر زینب

حسن نمود سیه جامه های خواهر را             مکن دوباره سیه یا اخا تو معجر زینب

0000000000000000000000

برادر آتش افغان تو هر خشک و تر سوزد            تو نوشی نیمه شب آب را آه سحر سوزد

0000000000000000000000

اگر آه دل زینب گذر بر آسمان آرد      ملائک را سراسر ز آسمانی را گذر سوزد

0000000000000000000000

بلی درد یتیمی ای برادر سخت دشوار است        دل خواهر ز سوزانی برادر بیشتر سوزد

0000000000000000000000

بیا قاسم نظر بنما که نخلستان گرفت آتش         از این ترسم که این آتش تمام خشک و تر سوزد

0000000000000000000000

شاهزاده شه تو را کرده طلب

0000000000000000000000

نور دیده وقت مرگ زینب است

0000000000000000000000

بی برادر گشته ام خاکم به سر

0000000000000000000000

کن فغان البته  تقدیرت شده

0000000000000000000000

شه نموده عزم گل گشت چمن

0000000000000000000000

لال گردم زهر خورده مجتبی

0000000000000000000000

دمی فغان نمائید سرو گلزارم             که از برای شما از دو دیده خونبارم

بخواب رفته حسن ای مراد و نور بصر           کنید صبر حق خالق اکبر

0000000000000000000000

ای دو گلدستة گلزار حسن        مکنید این همه آزار حسن

یک دم از زمزمه باشید خموش         حسن از آتش دل رفته ز هوش

0000000000000000000000

طائران حرم فخر زمن        بلبلان چمن آرای حسن

یک دمی صبر کنید ای یاران       به شما صبر دهد حق اکنان

0000000000000000000000

پسران پسر شیر خدا      پسر شیر خدا نیست بجا

نبود مگر حسن ای قرة عین          سر موئی نشود کم ز حسین

0000000000000000000000

جعده ای هم خوابه فخر زمن       پرده دار محن ایوان حسن

رو کنون در نزد شاه انس و جان          او طلب کرده تو را در این زمان

0000000000000000000000

عزیزان رفته از سر عقل و هوشم       صدای نور عین ناید به گوشم

برادر از چه رو بی هوش گشتی      بمیرم من مگر مدهوش گشتی

برادر جان ببندم چشم هایت       کشانم سوی قبله دست و پایت


عبدالله مجلس امام حسن مجتبی ع

بابا ترحم بر کودکان کن         درد یتیمی صعب است مشکل

0000000000000000000000

باد حوادث آمد به گلشن          بهر که سازیم در خاک منزل

0000000000000000000000

یتیم و در به در گشتیم آخر عمه جان           کجا صبر و تحمل می توان درد فراوان را

0000000000000000000000

عمه جان بی پدری بد دردیست       عمه جان در به دری بد دردیست

دیدی آخر به جهان خار شدیم          به غم و غصه گرفتار شدیم

0000000000000000000000

ای قمر طلعت نا موس خدا      دفتر آخرت  هر دو سرا

اختیاری نبود گریة ما       کی خروسی سحر افتد به نوا

0000000000000000000000

با قاسم

وصیت را بگو من دل ندارم

0000000000000000000000

کجا ای شهریار کشور جان

0000000000000000000000

به قربان فدائی حسینم

0000000000000000000000

بچشم ای نور چشمان دل آرا

0000000000000000000000

به قربان جمال بی مثالش

0000000000000000000000

بچشم آندم کنم من جان فشانی

0000000000000000000000

زنم بر خرمن اعدا من آتش

0000000000000000000000

مخور غم خون اعدا را بریزم

0000000000000000000000

شوم قربانی تاج سرور

0000000000000000000000

شوم قربانی سبط پیمبر

0000000000000000000000

ببوسم من پدر جان دست و پایت


قاسم مجلس امام حسن مجتبی ع

عمه جان شه را چکار این نیمه شب

0000000000000000000000

عمه جان برگو چرا دیده تر است

0000000000000000000000

عمه جان برگو چه رو داده مگر

0000000000000000000000

پس چرا گریه گلو گیرت شده

0000000000000000000000

گو چه رو داده بگو عمه به من

0000000000000000000000

فاش برگو عمه حق مصطفی

0000000000000000000000

آه بابا جان    آه بابا جان

شهزاده عبدالله من   بیدار شو بیدار شو          ای بلبل باغ حسن بیدار شو بیدار شو

0000000000000000000000

برگو چه گویم یا اخا از حال زار مجتبی               گریم به هر صبح و مسا  از خواب خوش بیدار شو

0000000000000000000000

بخدا برادر من  من و تو حقیر گشتیم          ز جفای چرخ گردون به یقین یتیم گشتیم

0000000000000000000000

تو بدان که زهر خوردن پدر بزرگوارم         ز فراق روی بابا که ز دیده اشکبارم

0000000000000000000000

بابا چه حالی کز آتش دل         رنگت به سبزی گردیده مایل

0000000000000000000000

بابا ترحم بر کودکان کن        درد یتیمی سخت است مشکل

0000000000000000000000

عمه جان در به دری بد دردی است            عمه جان خون جگری بد دردی است

0000000000000000000000

عمه جان زار و گرفتار شدیم       از غم هجر پدر خار شدیم

0000000000000000000000

ای خدا دیدة ما جیحون شد       دل ما از غم بابا خون شد

دیدی آخر ز جفا خار شدیم      ز غم و غصه گرفتار شدیم

0000000000000000000000

اختر آخرت هر دو سرا      ای قمر طلعت ناموس خدا

اختیاری نبود گریة ما          کی خروس سحر افتد ز نوا

0000000000000000000000

وصیت را بگو من دل ندارم

0000000000000000000000

کجا ای پادشاه کشور  جان

0000000000000000000000

به قربان فدائی حسینم

0000000000000000000000

بچشم ای نور چشمان دل آرا

0000000000000000000000

به قربان جمال بی مثالش

0000000000000000000000

بچشم آقا کنم من جان فشانی

0000000000000000000000

زنم بر خرمن اعدا من آتش

0000000000000000000000

مخور غم خون اعدا را بریزم

0000000000000000000000

شوم قربانی تاج سر او

0000000000000000000000

شوم قربانی سبط پیمبر

0000000000000000000000

ببوسم من پدر جان دست و پایت

0000000000000000000000

کجائی یا علی فریادمان رس

0000000000000000000000


اسماء مجلس امام حسن مجتبی ع

تو بنشین یک دم ای سنگین دل بی اعتبار امشب       که من اتمام حجت سازم ای بی ننگ و عار امشب

0000000000000000000000

بلافاصله

همی ترسم معاویه ز راه مکر و افسانه        برون سازد مرا از رحمت پروردگار امشب

0000000000000000000000

اگر دانم معاویه به عهد خود وفا سازد        کنم زهر جفا در حلق آن عالی تبار امشب

0000000000000000000000

بده آن زهر را بر من برو اندر پی کارت      کنم در شیشه زهرت را به آب خوشگوار امشب

0000000000000000000000

گرچه بس دشوارد و بس مشکل بود قتل حسن          قاتل او را جهنم تا ابد باشد وطن

لیک کرده بیقرارم شوق دیدار یزید          برده از کف اختیارم ذوق گفتار یزید

حیله سازم من که آید در شگفت این روزگار       باغ و بستان مرا آید زمان نو بهار

0000000000000000000000

حالیا وقت است نیرنگی کنم      آتشی بر خرمن جان ها زنم

زهر در آب روان داخل کنم       آرزوی خویش را حاصل کنم

سبط خیر المومنین سازم شهید        کامران گردم ز دیدار یزید

می روم از بهر حیلت حالیا           گرنبیند کس شود کامم روا

گر شود آگه کسی گویم جواب        بُرده از من شوق وصل آن جناب

پُر ز افغان عالم بالا کنم              همچه سیمای همه غبرا کنم

قامت خیرالبشر سازم کمان        مرتضی را زین ستم سوزم روان

مو پریشان حضرت زهرا کنم         قدسیان را سینه پر آوا کنم

0000000000000000000000

امشب جفا نمودم سلطان اولیا را        فردا چه سان بگویم یارب من این خطا را

0000000000000000000000

عهد حسن شکستم میثاق عهد بستم          دل می رود ز دستم صاحب دلان خدا را

0000000000000000000000

آواز عندلیبان آید ز طرف گلزار       دردا که راز پنهان خواهد شد آشکارا

0000000000000000000000

در گوشه ای نشینم تا لحظه ای ببینم           شاید که باز ببینم  دیدار آشنا را

0000000000000000000000

آه و وایلا سیه شد کار من       گوئیا آگه شدند از کار من

جوهر قلب مرا آید محک      پرده از کارم فکندی ای فلک

السلام ای عرش و فرش مأوای تو         السلام ای لوح دل را جای تو

حالتت  چون است ای فخر زمن         خدمت خود را بیان فرما به من

0000000000000000000000

ای شوهر تاجدار اسماء         ای خسرو با وقار اسماء

من جاریه و تو پادشاهی        من جعده تو مظهر الهی

من ذره و تو آفتاب عالم      من عایشه و تو رسول اعظم

زین بیش مرا مده خجالت         کی دیده ز تو بجز محبت

شاها به فدای جسم و جانت       قربان تو و برادرانت

0000000000000000000000

الا ای شهریار تاجدارم        خجالت از تو من بسیار دارم

خطا کارم به آل فاطمیه          فریبم داده اند آل اُمیه

قسم جانا به جان نور عینت       پناه بی کسان یعنی حسینت

توئی گنجینه صد گونه اسرار       خطایم پوش اسرارم نگهدار

شدم من روسیه نزد پیمبر          به قربانت شوم ای شاه با فر

0000000000000000000000

دریغ و درد چه به روزگار خود کردم         چه فتنه ها چه فسادی بکار خود کردم

بکام خویش نخواهم رسید واویلا       دریغ و درد شوم نا امید واویلا

0000000000000000000000


معاویه  مجلس امام حسن مجتبی ع

لله و الحمدلله در عهد چه من سلطانی       سرکشی نیست در این خطه ز نافرمانی

همه جا سکه چه بر نام معاویه زنند         همه آفاق کشد نقش ابوسفیانی

خوش تر آنست بر افتد ز جهان نام و نشان          ز بنی هاشمیان سلسله عمرانی

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

بغض حسن همیشه به دل دارم ای وزیر           از بودنش همیشه در آزارم ای وزیر

فکری برای کشتن او ای وزیر کن           بنشان ز دل تو نامه شرر بار ای وزیر

بنویس نامه ها به عراق و عرب عجم            جمع آورند لشکر بسیار ای وزیر

دیدی چگونه لشکر ما آماده شد صلاح          بنویس نامه جمله بطومار ای وزیر

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

بس بود عقده گشای دل من          دل من عقده و مشکل دارد

هر کسی بر سبب و منصب خود           دشمن و دوست مقابل دارد

دوست را سلسله باشد به یقین             دشمن البته مقابل دارد

نتوانم که به افشای سخن      همه جا عاقل و جاهل دارد

کشتن شمع شبستان علی      شمر از بهر تغافل دارد

کرده ام زین همه تدبیر به دل           عن قریب است که حاصل دارد

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

مرحبا فکر تو فکر است یقین            رو نمودی به من از قول مبین

قیصر روم شفیق است به من              مهربان است رفیق است به من

گیرم او زهر رساند بر من           که تواند بخوراند به حسن

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

بارک الله وزیر دانایم           قول تو شد مطابق رآیم

بنویسم کنون به قیصر روم           ای که هستی تو شاه افسر روم

دشمنی دارم غیور و قوی           ابطحی، هاشمی و مرتضوی

گر نشینم به خانه بهر سلوک          سر کشد وعدة وی از مملوک

لاعلاجی به دفع او کوشم      جامة لعن را به خود پوشم

خواهم الماس بهر قتل امام           الغرض والسلام ولا اکرام

بگیر نامه ز دستم غلام نیک سیر      بده به قیصر روم تا شود از او مخبر

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

صد مرحبا وزیر تو بر من نظاره کن           خدمت نموده ای و اما  دوباره کن

رو کن به ره که لشکرت آیند از عقب      کوس از عقب بناله کوس نقاره کن

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

دادم غلام هر چه تو خواهی دوصد هزار

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

دادم امیر بر تو کنیزان مه جبین

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

هر یک هزار باره دهم هر چه آرزو است

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

دادم وزیر هر چه به همراه خود بری

_   _   _   _    _   _    _   _   _   _

پنهان مکن وزیر تو از من بهانه را

00000000000000000000000

نبود مرا خیال بجز کشتن حسن

00000000000000000000000

آری به گوش عرش الهی است گوشوار

00000000000000000000000

آری وصی احمد مرسل ابوتراب

00000000000000000000000

آری بتول را بود شمع انجمن

00000000000000000000000

آری بود برادر سلطان دین حسین

00000000000000000000000

رو کن بده وزیر در این لحظه با شتاب       زین بیشتر مگو بر من عذر بی حساب

بر باد پای عزت غیرت بشو سوار        مردانه پا گذار تو بر حلقه رکاب

00000000000000000000000

بلافاصله

اکنون برو وزیر به تعجیل با شتاب        آور تو زهر بهر حسن نسل بوتراب

کوس و نقاره را تو به همراه خود ببر       رو کن دوباره شام وزیرا تو با شتاب

00000000000000000000000

کنون که زهر به ما داد این زمان قیصر          بیا بگیر تو هم این زمان دو بدرة زهر

00000000000000000000000

بلافاصله

ببر مدینه تو این زهر را به حیله و فن     دیگر بده تو به اسماء زن امام حسن

بگو امام حسن را اگر کنی تو شهید        نمایمت بر لعین بانوی حریم یزید

اگر به شوهرت این زهر را خورانیدی     یقین که همسر و هم خوابه یزید شوی

00000000000000000000000


قیصر مجلس امام حسن مجتبی ع

آزمودم رشتة جاه و جلال سروری      نیست لذت لذتی بهتر ز تاج خسروی

مالک الملکم رو هند و روم توران فرنگ          بخت بخت سروری و تخت تخت خسروی

کوس نالد طبل نالد کرنا خندد ز دل           عهد عهد خسروی دور دور قیصری

مملکت فخر سلاطین است اسباب شهان           ملک من صد چون مقابل هست در هر کشوری

0000000000000000000000

مرحبا ایلچی خجسته خصال        مرحبا مرحبا تعال تعال

دیدی آن شوکت امیرت را          بنگر از من چگونه است جلال

نامه ات را بده که برخوانم         گر بود لفظ نامه شرح وصال

0000000000000000000000

عجب ملعون نامردست آن مرد          کدام امت به پیغمبر جفا کرد

عجب شیطان پرست بی حیا است        عجب پس فطرت آل زنا است

نه ایمان و نه مذهب هست او را      بود بدتر ز گبر و هم نصارا

یقین دانم که او تخم حرام است            وگرنه او چرا خصم امام است

0000000000000000000000

خود داند ماجرا به ما چه      بیگانه شد از خدا به ما  چه

برگشته ز دین و ملت خویش        بیند خود اگر سزا به ما چه

یک شیشة زهر خواسته از ما       بیجاست اگر بجا به ما چه

بستان ز من این زجاج الماس       کار قدر و قضا به ما چه

قاتل شود او اگر ز کینه       بر پور پیمبری به ما چه

0000000000000000000000


وزیر معاویه  مجلس امام حسن مجتبی ع

ای امیری که تو بر کل جهان سرداری        هان چه گردید تو را آنکه ز غم سوزانی

پادشاهان جهان جمله مطیعند تو را       جان نثاراند چه در ظاهر و در پنهانی

از چه داری ز بنی هاشمیان خوف و هراس         خوش بود گر بنمائی تو به من ارزانی

00000000000000000000000

اکنون صلاح کار نباشد تو را بجنگ          چون صلح کرده ای تو به آن شاه بی درنگ

لشکر اگر دوباره کشی سوی آن دیار     باشد برای مثل تو شاهی خلاف و ننگ

ترسم دوباره لشکر او بیشتر شود          این شیشة مراد تو آخر خورد به سنگ

در آن قضیه هر چه کنم فکر ای امیر         باشد کُمیت چاره در این کار کند و لنگ

00000000000000000000000

رشتة خون تو حاصل دارد          گردنم را به سلاسل دارد

این شنیدم همه با قیصر روم             متصل مهر تو در دل دارد

نامه بنویس برش زود برند        چه خبر او چه مداخل دارد

خواهش زهر  نما از قیصر        در بر خلق تغافل دارد

بعد از آن زهر خورانی به حسن          مدعایت همه حاصل دارد

00000000000000000000000

ای امیر آنچه مرا هست چنین         در میان زوجات شه دین

جعده نام است که هم خوابه اوست         در بر نام نهانش چه نکوست

00000000000000000000000

بلافاصله

ظاهرا دوست بود او به حسن          باطنا هست به آن شه دشمن

چون بود سلسله قوم شما          باطنا دشمن خوبان خدا

بلکه آن زوجة پر حیله و فن        زهر قاتل بخوراند به حسن

00000000000000000000000

هان ای امیر لشکر ما را شماره کن             همراه من هزار مکمل سواره کن

تا خود روم به شیوة ایلچی گری به شام            وانگه نشین خدمت ما را نظاره کن

اما مگو به نزد کسی راز خویش را         یک دم از این مطالبه بنشین کناره کن

00000000000000000000000

بهر جدال همره ما کن شتر سوار

00000000000000000000000

همره غلام حبش یا کنیز چین

00000000000000000000000

تُنگ بلور بار فِتن بردنش نکوست

00000000000000000000000

خوب است بهر هدیه دهی شال کشمری

00000000000000000000000

همره نما امیر دفینه و حزینه را

00000000000000000000000

هستی چرا امیر تو از فکر با محن

00000000000000000000000

داری خبر ز مرتبة شاه تاجدار

00000000000000000000000

داری خبر ز منزلت بابای آن جناب

00000000000000000000000

دانی چراغ انجمن کیست این حسن

00000000000000000000000

دانی عزیز کیست همان شمس مشرقین

00000000000000000000000

می گذاری که همین کار به انجام رسد          زهر در کام حسن خسرو ایام رسد

می دهی تحفه کنم پیش کش قیصر روم       زهر بستانم از او بر دلم آرام رسد

00000000000000000000000

می روم من که جان دهم بر باد          گر کند بَختم از جفا امداد

بهر دولت گذشتم از عقبا            هفت دوزخ مرا مبارک باد

عقل گوید مرو که نتوانی           عشق گوید هر آنچه بادا باد

منکه بستم کمر به قتل حسن        نکند این همه چنین شداد

00000000000000000000000

السلام ای امیر قیصر روم        ای که هستی تو شاه افسر روم

ایلچیم از دیار شام آیم          هدیه دارم با خرام آیم

نامه دارم من از معاویه      خالی از نامه با پیام آیم

شامیان را وزیر مختارم       رومیان را ملک نظام آیم

چونکه هستم وزیر خاص امیر           بی تحمل سلام عام آیم

00000000000000000000000

بلی ای شهریار قیصر روم          نامه یک لطفی از ملاقات است

بهر خالی نبودن عریضه       هدیه دارم به رسم سوغات است

00000000000000000000000

نه چنین باشد ایها القیصر          که معاویه اهل ایمان است

بغض آل علی به دل دارد         نیست کافر چرا مسلمان است

دوست هم دشمن جهان دارد       در جهان شیوه بزرگان است

00000000000000000000000

صد شکر برآمد از دلم کام        ممنون شده ام ز کار ایام

بر مطلب مدعا رسیدم      دوزخ ز برای خود خریدم

00000000000000000000000

این شیشه بین که خانه ایمان کند خراب          این شیشه افکند ز تر و خشک التهاب

این شیثه داغ بر دل هر انسان زند         این شیثه خون روان کند از چشم تراب

ستان تو زهر ستم ای امیر نامه سیاه          که رو سیاه شوی در بر رسول الله

روانه کن بر اسماء کنون به حیله و فن        که تا به مکر خوراند به شاه زاده حسن

00000000000000000000000

شب آمد که تا ظلم خود نمایم آشکار امشب           کُمیت شب روی تازم سوی این رهگذار امشب

کجائی یک زمان اسماء بیا یک دم کنار من         که دارم مطلبی من با تو ای شیرین عذار امشب

فرستاده مرا در نزدت ای جانا معاویه           کنی گر زهر در کام حسن آن تاجدار امشب

00000000000000000000000

که دارد میل بر تو هم یزید ابن معاویه         تو را سازیم بانوی حریم نابکار امشب

00000000000000000000000

بگیر این شیشة زهر و برو در فکر کارت باش       که دانم بر مراد خود رسی ای با وقار امشب


غلام عایشه مجلس امام حسن مجتبی ع

ایا گروه بنی هاشمی ز خرد و کبار          برای چیست که باشید جملگی افگار

ایا گروه عزادار تعزیه داران          عزای کیست که دارید ای هواداران

0000000000000000000000

بدان تو عایشه ای زوجة رسول الله        برفته است ز دنیا حسن بناله و آه

برند نعش حسن را گروه غم پرور          بسوی تربت پر نور پاک پیغمبر


عایشه مجلس امام حسن مجتبی ع