امام حسین    در مجلس امام حسن ع

منزه بود ذات پاک آفرینش       ملک آفرین و جهان آفرینش 

معلق سماوات ایجاد کردی         زمین آفرین و زمان آفرینش 

خدایی که بر دیدگان داده بینش       نبیند خداوند جان آفرینش 

نبیند اگر دیده صنع خداوند       چه داند صفات جهان آفرینش 

---------------------------------------

بعد از امام حسن 

حسن ای ماه مُهر شه سپهر مظهر داور      حسن ای بهترین خلق عالم خسرو خاور

بکن تقسیم محنت  خودبده تقسیم من برمن       تو دستِ دستِ یزدانی مقسم دست حق بهتر 

    ---------------------------------------

برادر تخت از تو بخت از تو افتخار از تو           الم از من ستم از من جفای بی حساب از من 

---------------------------------------

برادر خانه از تو منزل ازتو  رختخواب از تو           به خاک و خون و خون غلطان فرزون فرش تراب از من 

---------------------------------------

برادر خانه از تو سایه از تو سایه بان از تو          بیابان تن عریان و نور آفتاب ازمن 

---------------------------------------

برادر این مکان از تو و این دارالمکان ازتو     زمین پر خطر با وادی پر انقلاب از من 

---------------------------------------

برادر جان دو طشت زر یکی از تو یکی از من     پر از لخت جگر از تو  پر از دُرد شراب از من 

---------------------------------------

کنار سلسبیل و آب سرد خوشگوار از تو     تنور خولی و خاکستر و ریش خزاب از من 

---------------------------------------

برادر تعزیه داری جمع اولیا از تو      عروسی بهر قاسم وادی کرب و بلا از من 

---------------------------------------

بلی جان برادر حسرت شهزادگان از تو     ولی آه دل زینب عزیز بوتراب از من 

---------------------------------------

نمی دانم چه آید بر سرم از روزگار امشب     یقین سازد اسیرم این سپهر کج مدار امشب 

مگر لشکر کشیده صف به دشت کربلا یارب      برای قتل من قاتل بود چشم انتظار امشب

---------------------------------------

مصرع با زینب 

چرا خواهر پریشانی تو امشب

---------------------------------------

چرا خواهر به رخ سیلاب باری

---------------------------------------

چرا خواهر تو خون باری ز دیده 

---------------------------------------

کجا باشد حسن نور الهی 

---------------------------------------

بنی هاشم یکایک در کجایند 

---------------------------------------

چرا تو اشک حسرت می فشانی

---------------------------------------

چرا خواهر نمی گوئی سخن فاش

---------------------------------------

ز احوال حسن گو جان خواهر 

---------------------------------------

آه حسن جان حسن جان 

---------------------------------------

مصرع با امام حسن 

حسن جان ای برادر  این چه حال است    

---------------------------------------

کی شد خصم تو ای زیبا جمالم 

---------------------------------------

ستم برما کدامین بی حیا کرد 

---------------------------------------

بگو تا خون ناپاکش بریزم 

---------------------------------------

بگو زهر  ای برادر در کجا بود 

---------------------------------------

کدامین کوزه ای سلطان دین است 

---------------------------------------

بینم آتش اندر آب چون است 

---------------------------------------

بده تا من نبینم طعم او را 

---------------------------------------

به کامم زهر چون آب نبات است 

---------------------------------------

بده تا من بنوشم ای برادر 

---------------------------------------

برادر تشنه آب زلالم 

---------------------------------------

محال است ای برادر تا ننوشم 

---------------------------------------

بیا تامن  ببوسم ای برادر ماه روی تو    به خون رنگ زُمرد گشت این روی نکوی تو

مرا دست فیوج دشمنان دادی کجا رفتی     نظام ملت از هم پاره گردیده چرا رفتی

---------------------------------------

برادر هیچ می دانی چه می آید مرا بر سر          چه سازم با عزیزان تو ای شاه ملک لشکر

مرا انداختی آخر میان لشکر اعدا         تو خود رفتی به جنت ای برادر نزد پیغمبر 

---------------------------------------

بیا بخواب تو ای نور دیده اوتاد        هزار جان حسینت فدای جان تو باد 

---------------------------------------

من به قربان کلامت یا اخا         زین سخن آتش زدی جان مرا

جان من قربان روی چون مهت      من فدای قاسم و عبدالله ات

---------------------------------------

بشنوید ای دوستان این داستان     کو تحمل کو قرار  و کو توان 

ای برادر جان تو شاهی من غلام      من غلام درگهت ای نیک نام 

کاش اکنون پیش مرگت می شدم       بر جمیع انس و جن هستی امام

---------------------------------------

وا حسرتا که خسرو دین از میان برفت     یعنی که نور دیده زهرا حسن برفت 

ای دل بیا به نعش برادر نماز کن     بابا علی بیا ببرم دیده باز کن 

بر دوش خود نهید عماری کنون شما        روآورید سر مرقد پرنور  مصطفی

---------------------------------------

مرثیه 

کشته زهر جفا وای حسن مصطفی     حامی دین خدا وای حسن مجتبی 

---------------------------------------

جعده ای شوم لعین داده تورا زهر کین     چه گویم این ماجرا وای حسن مجتبی 

---------------------------------------

بعد از عایشه 

سالهاست که ای عایشه تو با پدرت    بوبکر آن جاهل نادان پدر بد گوهرت 

کرده ای خدمت شاه دو سرا را به مزید     در طوافش جسد چند که داخل گردید 

---------------------------------------

به روز جنگ جمل ای سلیته غدار     شتر سوار شدی جنگ حیدر کرار 

کنون سوار به اشتر شدی ایا کلار         بیامدی که کنی جنگ با من ای غدار 

گمانم اینکه اگر زنده مانی اندر دهر      به فیل گردی سوار و کنی تو جنگ دگر 

---------------------------------------

به عون خداوند گیتی پناه          کزو  روشنایی بود مهر وماه 

   مرا گفته های حسن مانع است            وصایای شاه زمن مانع است 

وگرنه تو را حد این گفت و گو       نبوده که گردی چنین روبرو 

گَرَم بود رخصت ز یزدان پاک      فکندیم جسد خبیثت به خاک

---------------------------------------

ای برادر ای مرا نور دوعین       ای علمدارو سپه دار حسین  

مصلحت نبود کشی تیغ از نیام      کربلا باید روی ای نیک نام 

تیغ خواهی زد در آندم گر ز کین     کوفتد اگرچه بر روی زمین

---------------------------------------

کشته زهر جفا      وای حسن مجتبی

---------------------------------------

حامی دین خدا       وای حسن مجتبی 

---------------------------------------


حضرت زینب س  در مجلس امام حسن ع

 گمانم گوهر جان مجتبی گوهر کند قسمت    که گوید گوهر بحر بلالعل خوشاب از من 

دو یار مهربان با هم زبان حال می گویند      سوال مه رخا برجا کنون باید جواب ازمن 

حسن زهر هلاهل آتش جان سوز دل از تو       حسین جان تیغ قاتل از تو و قلب کباب از من 

حسن جان بالش از تو بستر از تو  متکا از تو        حسین جان کربلا از تو قیام بی حساب از من

حسن ارض بقیع از تو حسین جان قتلگاه از تو     علی و زنجیر عدوان  منزل شام خراب ازمن

برادر را دو قسمت می دهند و خواهر را یک        شماها هردو یک قسمت چرا این بی حساب ازمن 

---------------------------------------

بیا بخواب حسین جان تصدق جانت      بیا بخواب برادر فدای چشمانت 

بیا به بستر راحت تو قاسم ناکام      الهی آنکه شوی کامیاب در ایام 

برو ضعیفه بیانداز رختخواب حسن      که بلکه خواب کند افتخار اهل زمن

---------------------------------------

بعد از امام حسن و حسین 

---------------------------------------

نمی دانم چرا اشکم شده سیلاب وار امشب         مگر بر کشتزار جان اجل شد آبیار امشب

زبس خون آید از دیده به طرف دامنم ریزد       کنار دامنم گردیده طرف جویبار امشب 

---------------------------------------

امشب دم بگردم دور حرم سرا  را          شاید که باز جویم این صاحب صدا را

---------------------------------------

مصرع اول تا امام حسن 

---------------------------------------

الهی خاک عالم برسرمن

---------------------------------------

چرا غلطی به خاک ای شهریارم 

---------------------------------------

کدامین بی حیا کرد این جفا را 

---------------------------------------

مگر من مرده بودم ای برادر 

---------------------------------------

کجا بودند شب شهزادگانم 

---------------------------------------

بیا در بستر ای نور دوعینم

---------------------------------------

حسین ای عرش فرش آستانت          حسین ای دوش پیغمبر مکانت

تو در خوابی و زینب خاک و بر سر        حسن شد کشته زهر ای برادر

---------------------------------------

مصرع بعد از امام حسین 

---------------------------------------


مکن اندیشه قربان تو زینب   

---------------------------------------

کنم من بر گلستان آبیاری 

---------------------------------------

چگویم خواب از چشمم پریده 

---------------------------------------

بود اندر فراز تخت شاهی 

---------------------------------------

همه در خواب راحت جابجایند

---------------------------------------

چگویم از قضای آسمانی 

---------------------------------------

برادر کم نمک زخم دلم باش 

---------------------------------------

حسن شد کشته زهر  ای برادر

---------------------------------------

مخور تو زهر  حسین جان برابر زینب       بس است داغ حسن بر دل مکدر زینب 

حسن نموده سیه جامه های خواهر خود      مکن دوباره برادر سیاه معجر زینب 

---------------------------------------

برادر آتش افغان تو هر خشک و تر سوزد      تو را آهت برادر آتشم اندر جگر سوزد 

---------------------------------------

بیا قاسم نظر کن نخل و نخلستان گرفت آتش     از آن ترسم که آتش ها تمام خشک و تر سوزد

---------------------------------------

مصرع بعد قاسم 

---------------------------------------

شاهزاده شه تو را کرده طلب   

---------------------------------------

شد یقین این غصه مرگ زینب است 

---------------------------------------

خوف از دل دور کن نبوَد خبر   

---------------------------------------

این قضا البته تقدیری شده 

---------------------------------------

شه نموده عزم گل اندر چمن 

---------------------------------------

لال گردم زهر خورده مجتبی 

---------------------------------------

جعده ای هم خوابه شاه زمَن         پرده دار صحن ایوان حسن 

روی کن در بزم آن شاه جهان       کو طلب کرده تو را او این زمان 

---------------------------------------

بکن تو عایشه رحمی به چشم خون بارم         که از فراق حسن خون ز دیدگان بارم

مگر که با من دل خسته ات سر دعواست     تو را چه کار به اولاد سید دو سراست 

-----------------------------------------------------------------

حضرت زهرا س در مجلس امام حسن  س

امشب به گردش آیم دور حرم سرا را       فردا ز دل برآرم این شورش و نوا را 

---------------------------------------

امشب شنیده زینب صدای مادرش را      فردا بیان نماید هنگام کربلا را 

---------------------------------------

امشب یتیم گردد عبدالله دل آرا       فردا بهانه جوید اولاد مصطفی را 

---------------------------------------

امشب یتیم پرور باید شود پیمبر       فردا بیا و بنگر فریاد اشقیا را 

---------------------------------------

شاها نظاره می کن صحرای باصفا را     بگشا نظر که بینی فردوس دلگشا را 

---------------------------------------

رفتیم به سوی جنت گوئیم مرتضی را       از بهر این مصیبت برپا کند عزا را


پیغمبر   در مجلس امام حسن ع

امشب کنم نظاره رخسار مجتبی را            فردا هزار پاره بُرش کنم قبا را

-------------------------------

 امشب کند تحمل در آشیانه بلبل     فردا کند توکل اینگونه ماجرا را

-------------------------------

امشب خبر ندارد قاسم غم پدر را         فردا به خون ببیند بر دست و پا حنا را

-------------------------------

امشب حسن نماید صاحب عزا خدا را        فردا به غم نشاند زهرا و مصطفی را 

-------------------------------

رفتیم به سوی جنت گوئیم مرتضی را           از بهر این مصیبت برپا کند عزا را


عباس     در مجلس امام حسن ع

بدار دست ایا عایشه بحال فگار     به جسم زار حسن این زمان تو دست بدار

وگرنه تیغ کشم این دم ای سگ ملعون     کشم جسم تو را این زمان به لجه خون

بگیر تیغ ز دستم ایا  حرامزاده    که گشت آتش دوزخ برایت آماده 


عبدالله   در مجلس امام حسن ع

شهزاده قاسم من بگذار تا خوابی کنم        ای جان من جانان من بگذار تا خوابی کنم

-------------------------------

جان برادر از وفا دیگر مزن این حرف ها        ای جان من جانان من بگذار تا خوابی کنم 

-------------------------------

تو مگو برادر من که حسن شه زمانه         سرشب به کاکل من بزده ز مهر شانه

-------------------------------


قاسم در مجلس امام حسن ع

نمی دانم چرا آید نوا از هر کنار امشب            نمی دانم چرا این دل نمی گیرد قرار امشب

مگر سنگ حوادث بشکند بال مرا امشب           شده شهزاده قاسم چون زجورت بی قرار امشب

-----------------------------------------

عمه جان داری چه کاری نیمه شب 

-------------------------

عمه جان شه را چه کاری بامن است 

--------------------------

پس چرا گریه ، گلوگیرت شده 

--------------------------

عمه جان با گریه می گویی سخن 

--------------------------

راست برگو عمه حق مصطفی 

--------------------------

آه بابا جان                    شهزاده عبدالله من                  بیدارشو بیدارشو 

ای بلبل باغ چمن                      بیدارشو بیدارشو

--------------------------

روزم سیه شد یا اخا            بیدارشو بیدارشو

گشتیم به غصه مبتلا           بیدارشو بیدارشو

--------------------------

به خدا برادر من               من و تو یتیم گشتیم 

زجفای چرخ گردون        من و تو الیم گشتیم 

--------------------------

به خدا که زهر خورده        پدر بزرگوارم 

تو یتیم و خار گشتی          من بینوا فگارم

--------------------------

گل غنچه خموشم         تو بیا فراز دوشم 

اِلَمَت نصیب جانم      سوی گلشنت رسانم

--------------------------

آه بابا جان 

بفرما یاب زار تا جدارم 

--------------------------

 کجا ای شهریار کشور جان 

--------------------------

چه خدمت هست از من با حسینم 

--------------------------

به چشم ای آفتاب عالم آرا 

--------------------------

به قربان جمال بی مثالش 

--------------------------

به شرط لطف تو حق الهی 

--------------------------

بیاندازم به قلب کفر آتش 

--------------------------

مخور غم خون اعدا را بریز م

--------------------------

بلی گردم فدای اصغر او 

--------------------------

بقربان تو و این روی ماهت 

--------------------------

کجایی یا علی فریاد ما رس

--------------------------

با عایشه 

مزن تو تیر که دستت بریده باد از کین            بترس ای سگ بی دین از رسول امین 

ز روی ختم رسول این زمان تو شرم نما           برو به یک طرف ای بی حیای بی پروا



پیر زن    در مجلس امام حسن ع

به چشم منت گذارم ای وزیر هوشیار امشب       به سر چادر کنم کلا رسان ابلیس وار امشب 

دوم تا آتش اندازم به جان حیدر و زهرا        به امر تو کنم خدمت کنون انجام کار امشب 

-------------------------------

ای اهل بیت مصطفی نانم دهید حق خدا      باشند گرسنه طفل ها نانم دهید حق خدا 

-------------------------------

بیا اسما به قربانت مرا اندر کنار امشب        که دارم مطلبی با تو ایا سیمین عذار امشب 

یزیدبن معاویه گرفتار جمال تو       مرا اکنون فرستاده به رسم خواستگار امشب 

بگیر این شیشه زهر و دیگر این بدره درهم       خورانی بر حسن تاکه شوی تو کامکار امشب


معاویه   در مجلس امام حسن ع

لله الحمد چو من نیست دیگر سلطانی      سرکشی نیست در این لحظه به نافرمانی 

همه جا سکه زر نام معاویه زدند         همه آفاق شده نام ابوسفیانی  

خوش تر آن است بیفتد به جهان نام و نشان از بنی هاشمی و سلسله عمرانی

---------------------------------------

 بغض حسن همیشه به دل دارم ای وزیر         از بغض حسن همیشه در آزارم ای وزیر 

بنشین فکر کشتن او ای وزیر کن           بنشان به دل تو نار شرر بار ای وزیر 

بنویس نامه ها به عراق و عرب، عجم             بنمای جمع لشگر بسیار ای وزیر 

---------------------------------------

پند حرف تو شده عقده گشای دل من          دل من عقده بسیار مشکل دارد 

هرکسی برحَسَب  نسبت خود          دشمن و دوست مقابل دارد

نتوانم کنم افشای سخن          همه جا جاهل و عاقل دارد 

کشتن شمع شبستان علی          ثمر از کینه محافل دارد 

---------------------------------------

مرحبا بر تو و این فکر مبین          ره نمودی به من از راه یقین 

قیصر روم رفیق است به ما        از پدر پیشه شفیق است به ما 

گیرم او زهر رساند برمن      کی تواند بخوراند به حسن 

---------------------------------------

بارک الله وزیر دانایم      قول تو شد مطابق رأیم

بنویسم کنون به قیصر روم      کی شد روم صاحب افسر روم

دشمنی باشدم غیور و قوی     ابطحی،هاشمی و مرتضوی

مَسند افکند جای پیغمبر      حسن مجتبی همان سرور 

دین احمد از او گرفته رواج      دعوی ما و اوست سنگ زجاج

گر کشم تیغ فتنه برخیزد        خون چندین هزار کس ریزد 

گر نشینم به خانه محض سکوت      سرکشد غیرت من از مملوک

از تو دارم توقع الماس      که خورانم به آن سلالة ناس

خواهم الماس بهر قتل امام     الغرض والسلام والاکرام

---------------------------------------

مصرع با وزیر 

دادم وزیر هر چه تو خواهی هزار بار   

---------------------------------------

دادم غلام ها و کنیزان نازنین 

---------------------------------------

هر یک هزار بار دهم بشیرها از اوست 

---------------------------------------

وزیر دادم هرچه بهمراه خود بری 

---------------------------------------

موقوف کن وزیر تو عذر و بهانه را 

---------------------------------------

بنوَد مرا رضا بجز از کشتن حسن 

---------------------------------------

آری محمد عربی فخر کائنات 

---------------------------------------

آری وصی احمد مرسل ابوتراب 

---------------------------------------

آری بتول هست بود شمع انجمن 

---------------------------------------

آری عزیز و زاده زهرا بود حسن 

---------------------------------------

آری وزیر به هرچه ایراد می کنی 

---------------------------------------

هر چه گفتی همه دادم     دیگرت چیست خیال       غیر یک شیشه نخواهم   تو برد چشم به مال


وزیر معاویه   در مجلس امام حسن ع

شکر لله چه نبود به جهان شاهانی      چشم بد دور از این دولت این خاقانی

همه اسباب شهی بهر تو شد آماده    من ندانم ز چه  امروز چنین حیرانی

-------------------------------------

از امر نافذ تو خریدارم ای امیر                زین نامه خواستن ز سرو کارم ای امیر 

برگو چکار گشته تو را ای امیر من          برگو به من چه زحمت بسیار ای امیر 

-------------------------------------

رشته اُلفت خاص تو امیر      گردنم را به سلاسل دارد 

این شنیدم همه جا قیصر روم     متصل مهر تو در دل دارد

شیشه چند خبر دارم من     چونکه او زهر هلاهل دارد

خواهش زهر نما از قیصر    چونکه او مهر تو در دل دارد

بلکه آن را بخورانی به حسن      عقده هایی که تو را دل دارد

-------------------------------------

ای امیر آنچه مرا هست یقین     در میان زوجات شه دین 

جعده نامی است که محبوبه اوست        پیش او از همه اغیار نکوست

ظاهرا دوست بُود او به حسن      باطنا هست به آن شه دشمن 

می فرستیم کسی در بر او      همه جاهست بدان رهبر او 

بلکه آن زوجه پر حیله و فن      زهر قاتل بخوراند به حسن

-------------------------------------

باید دهی به هدیه او زر تو بیشمار 

-------------------------------------

باید دهی غلام حَبَش با کنیز چین

-------------------------------------

گر هدیه می دهی برم از بهر او نیکوست 

-------------------------------------

باید دهی به هدیه او شال کشمیری

-------------------------------------

اینک بکن تو باز درِ این خزانه را 

-------------------------------------

داری خبر امیر از این فکر خویشتن 

-------------------------------------

داری خبر ز رتبه جّد همان جناب

-------------------------------------

داری خبر ز منزلت باب آن جناب 

-------------------------------------

 دانی که مادرش کی بود با دو صد محن

-------------------------------------

دانی برادرش کی بود ماه مشرقین 

-------------------------------------

دانی چه گفته ام به حرفم چنان کنی

-------------------------------------

هان ای امیر لشگر خود را شماره کن          همراه من هزار مکمل سواره کن

تا من روم به شیوه ایلچی گری به روم            وانگه نشین خدمت ما را نظاره کن 

-------------------------------------

با قیصر 

بر تو بادا سلام قیصر روم     چونکه باشی تو صاحب افسر روم 

ایلچی ام از دیار شام آیم    هیه دارم به احترام آیم

نامه دارم من از معاویه    حال با نامه و پیام آیم

-------------------------------------

این بدان قیصرا ز راه وفا     شاه ما طالب ملاقات است

گیر این نامه ایها القیصر      نامه دان از امیر شامان است 

-------------------------------------

نه چنین است ایها القیصر      که معاویه اهل ایمان است

کرد یک شیشه ای ز تو خواهش     امر او از صریح قرآن است 

-------------------------------------

این شیشه خانواده ایمان کند خراب      این شیشه افکند به تر و خشک التهاب 

این شیشه قلب حضرت زهرا کند کباب     این شیشه را کنون برسانم بصد شتاب

-------------------------------------

شب آمد تا نمایم ظلم خود را آشکار  امشب       کمیت شب برانم سوی آن طلعت عذار امشب

چنان آن پیر زال حیله پرور در شب تاریک    که تا او را فرستم از پی انجام کار امشب 

-------------------------------------

بیا ای پیر زال مرتد شوم شرار امشب     که دارم مطلبی با تو ایا سیمین عذار امشب 

بگیر این شیشه زهر و دیگر این بدره درهم     برو در نزد اسما پلید نابکار امشب 

بهر تلبیس می دانی بگو اسماء ملعون را     یزید بن معاویه برایت بی قرار امشب

بهر تلبیس می دانی حسن را زهر بخرانی      معاویه دهد بر تو زر از حد بی شمار امشب


پادشاه چین   در مجلس امام حسن ع

ای وزیر هوشمند ای صاحب عقل و کمال      ای که زیبت بر  روانت شوکت عز و جلال 

ای که گشته دولت من بر قرار و پایدار      دائما از فکر تو که باشم بی زوال

سلطنت بر من ز تو دارد نظامی ای وزیر     چون که هستی نیک دان نیک رای و خوش خصال

-------------------------------

می کنم حمد و ثنای خالق ارض و سما    حکمران ملک چینم کردی از راه وفا 

داده بر من نعمت و دولت رعیت از کرم      این جلال و شوکتم را کردی بر من عطا 

-------------------------------

ای وزیر این دار فانی مزرعه فردا بود        کشت زرع این جهان را حاصل عقبا بود 

توشه باید ز دنیا برد بهر آخرت       که این نجاتش از عذابش خالق یکتا بود 

باید از جان و دل کردن ستایش جهان           خالق ارض و سما عالمی برپا بود

چون شهادت ما به وحدانیت حق داده ایم        تو  به شانش کیست واجب طاعتی برپا بود

ای وزیر از این کلامت زد شرر       واله و شیدا نمودی این دل بریان من 

کی کنم از بعد عیسی دین احمد را قبول      این کلامت آتشی زد بر دل سوزان من 

لب فرو بند ای وزیر از این کلام نا روا       این سخن برد از زمین آسمان افغان من 

بیا به پیش من ای دختر حمیده خصال     چرا که بدر جمال تو هست  همچو هلال

-------------------------------

چرا عزیز پدر اینقدر الم داری    زبهر چیست که خون از دو دیده می باری

اگر که خون معلم دلت غمین باشد         بیان نمای به من کز غمت چنین باشد

-------------------------------

مبر تو نام حسین دیده را بر آب مکن      بنای خانه صبرم کنون خراب مکن 

اگر که نام حسین را بری دگر به زبان     کنم ز جور جفا پیکرت زخون غلطان 

برو به مکتب زین سان سخن مگو دیگر     

-------------------------------

ای معلم سبب ناله ز چیست     ناله و زاری تو از غم کیست 

چیست این ناله و فریاد شما         عرض کن بی کم و کیف بشاه

-------------------------------

نادان پسر وزیر بدخواه        او طفل مرا نموده گمراه 

تا  فاش  نگشته از غم درد        باید علاج هر دو را کرد 

از خنجر تیز خویش جلاد      ده خرمن  عُمر هر دو بر باد

-------------------------------

ای وزیر این بد گهر فرزند تو      بود داماد من و دلبند تو 

دخترم را نامزد کردم به او     تا ز وصلشان کردم کام جو 

کیش و دین تازه ای بنیاد کرد       شوق تیغ خنجر و فولاد کرد

من به او گفتم بخون غلطان کنند     نیمه شب در گوشه ای پنهان کنند

-------------------------------

وزیرا  سوختم من زین خبر آه      علاجی کن به درد و غصه شاه

مرده را زنده کرد چون عیسی     کیست برگو تو بعد آن مولا

-------------------------------

کیست برگو زبعد پیغمبر    برهمه خلق هادی و رهبر

-------------------------------

بعد از او کیست کوبه سوز محن    

-------------------------------

 در کجا باشد آن بلند مقام 

-------------------------------

می توان آوری به چنین حالا   

-------------------------------

    شهر من هست تابع دینش 

-------------------------------

بشتاب بیاورش بحضور    تاکه نزدیک بساز هست ز  دور

-------------------------------

مرد شیعه از تو میخواهم بی سخن        نور پاک حضرت داور حسن 

آوری در شهر چین با حال زار        حجت حق آن امام نامدار 

سبط پیغمبر عزیز مرتضی    نور چشم حضرت خیرالنسا

-------------------------------

کی پذیرم من زتو     میکنم در خاک درخونت طپان 

گر نیاوردی به چین شاه زمن     کشته میگردی یقین از دست من 

-------------------------------

یاورانم جمله از پیر و جوان    روبه استقبال آرید این زمان 

هر طرف کوبید طبل احترام    روبه استقبال شه از خاص و عام 

عود بر مجمر بسوزید حالیا      آینه روپوش زر کن برملا

قالی ابریشمی بر پر ز زر   

  السلام ای شهریار محترم       ای فدای مقدمت جان و سرم    

تو کجا و خطه چین از کجا     سرمه چشم خاک پایت از وفا

-------------------------------

آنکه آمد از مدینه تا به چین      مطلب ما داند از را یقین 

شهریار کشور ملک حجاز   می نما بر ما خلایق کشف راز

ای فدای خاک پایت جسم و جان     این دو کشته هست نعش کودکان

-------------------------------

فدای معجزه ات ای امام کل عباد   هزار جان من بینوا فدای تو باد 

فدای جان تو آقا مرا مسلمان کن     تو فارقم زغم و محنت فراوان کن 

گواه باش به روز قیامت تو یا الله     که گفتم اشهد و الله الا الله

محمد است رسول علی ولی الله      نما تو عقد ایا نوردیده زهرا 

بکن عروسی شان را دراین  زمین بر پا

-------------------------------


وزیر پادشاه چین  در مجلس امام حسن ع

ای سر من خاک پایت ای اسیر بی مثال       روز و شب در خدمتت تعظیم آرم چون هلال 

من که باشم که به وصف من زبان افشان      کن توحمد قادر حی قدیم ذوالجلال

خالق عالم عطا کرده به تو این سلطنت    کن تو شکر آن کریم چاره ساز بی زوال آنما

-------------------------------

حمد میسازم خداوند کریم       که بداده سلطنت در دور دنیا بر شما  

کرده ای آخر مسخر خط چین را تمام      بر عدالت بگذرانی سلطنت را تو مدام

-------------------------------

چون تو را پرسش ز دین ملت اعلا بود         دان نبی حق در عالم حضرت عیسی بود 

این زمان چون عیسی مریم نباشد در جهان            احمد مرسل به عالم رهبر و مولا بود 

-------------------------------

ای فدای مقدمت بادا هزاران جان من      هرچه رأی شاه باشد منتی بر جان من 

کی توان دیدن شما را در جهان زار و ملول       کور گردد در جهان این دیده  بینای من 

-------------------------------

السلام ای شهریار پیشوا      ای به تخت سروری تو پادشاه   

از چه محزون و ملالی ای امیر      از نهیبت بیم دارد نعره شیر 

-------------------------------

بلی شاه را عدل و دین بایدی      دو دربان او آستین بایدی

نبودی تورا غیر یک دختری       مَکُش هان به یک حرف بد اختری 

-------------------------------

کجا جویم من آن جلاد بد کیش     خداوندا دلم از غصه شد ریش 

چه سازم من که تیر از شصت در رفت     گذشته کار و کار از دست دررفت

بدان امیر که کشتند طفل های حزین    چه سازم آه بگو ای امیر با تمکین 

-------------------------------

جز خداوند آفریننده     مرده را کس نمی کند زنده 

یا مگر حجت خدا باشد       یا که داماد مصطفی باشد

-------------------------------

حجت حق زبعد پیغمبر          بود علی آن کَننده خیبر 

-------------------------------

کشته شد او به دامن محراب 

-------------------------------

پسرش حضرت امام حسن 

-------------------------------

در مدینه بوَد به خلق امام

-------------------------------

از مدینه است تا به چین شش ماه 

-------------------------------

هست یک تن که داد 

-------------------------------

ای برادر به از برادر من    شیعه حضرت امام حسن 

ای برادر بیا تو خوف مدار     شاه بنموده است تورا احضار 

-------------------------------


قیصر روم  در مجلس امام حسن ع

آزمودم رُتبه جاه و جلال سروری       نیست بهتر لذت از لذات تاج سروری 

ملک ملک روم باشد در خور هر مملکت     دور دور قیصری و عهد عهد کشوری

-----------------------------------

مرحبا ایلچی همایون فال       آفرین مرحبا تعال تعال 

این زمان در حضور ما بنشین     کن تماشای دولت و اقبال 

نامه ات را بده که تا خوانم    تا ببینم که چیست صورت حال

-----------------------------------

عجب پست فطرت و نسل زنا است    عجب ملعون و بی شرم حیا است 

عجب ملعون و نامرد است آن مرد       کدام امت به پیغمبر چنین کرد 

عجب پست فطرت و تخم حرام است     وگرنه او چرا خصم امام است 

-----------------------------------

خود داند و ماجرا به ما چه         بیگانه شد از خدا بما چه 

یک شیشه زهر کرده خواهش         بیجاست اگر بجا به ماچه

بستان زکفم زجاج الماس         کار قَدَر و قضا به ما چه 

-----------------------------------


عایشه   در مجلس امام حسن ع

ایا  حسین علی ای شه شریف نسب         بگو تو نعش حسن را کجا بری به تعب

که هست خانه پیغمبر خدا از من      نباید آنکه کنی دفن جسم زار حسن 

-----------------------------------

تیراندازان همه با صد محن       تیراندازید بر جسم حسن 

-----------------------------------

میار زینب محزون دوباره در جوشم        نمی رود سخنان شما همی گوشم 

چه حقی چه میراثتان  با رسول         بگو با من ای نور چشم بتول 

-----------------------------------

تو قاسم مزن حرف های درشت      توانم تو را این زمان من بِکُشت 

تو طفلی نداری شعور این زمان           برو از بر من فسانه مخوان 

-----------------------------------

تیر اندازان همه با صد محن     تیر اندازید بر جسم حسن